ΠΝΟ
  -   ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

25 October 2004


Με έντονη ανησυχία παρακολουθεί η Διοίκηση της ΠΝΟ τις εξελίξεις στο θέμα της ποινικοποίησης των ενεργειών των ναυτεργατών σε περιπτώσεις θαλάσσιας ρύπανσης η οποία έχει προκληθεί από ναυτικά ατυχήματα και συγκεκριμένα της Απόφασης για Πρόταση-Πλαίσιο επιβολής ποινικών κυρώσεων σε ναυτικούς, η οποία θα συζητηθεί στην αυριανή συνάντηση του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης για θέματα Δικαιοσύνης και Εσωτερικών Υποθέσεων.

Η Ομοσπονδία μας έχει κατ΄επανάληψη εκφράσει την αντίθεσή της στην απαράδεκτη και απάνθρωπη κράτηση μελών πληρώματος και την παραπομπή τους στα ποινικά δικαστήρια ύστερα από κάποιο ναυτικό ατύχημα με πλέον πρόσφατα τα περιστατικά των πλοίων «TASMAN SPIRIT» και «PRESTIGE», ο πλοίαρχος του οποίου τελεί ακόμα υπό κράτηση στις Ισπανικές Αρχές.



Παρά το γεγονός ότι η διεθνής νομοθεσία και ειδικότερα η Διεθνής Σύμβαση MARPOL προβλέπει ρητά ότι η θαλάσσια ρύπανση που έχει προκληθεί από ατύχημα δεν αποτελεί παραβίαση της εν λόγω Σύμβασης, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή με την παραπάνω Απόφασή της καλεί τα Κράτη Μέλη να υιοθετήσουν νομοθεσία για την ποινικοποίηση της ναυτικής εργασίας.

Η ΠΝΟ έχει επανειλημμένως διατυπώσει την άποψή της για την υιοθέτηση ενός διεθνούς οργάνου με το οποίο θα απαγορεύεται η ποινικοποίηση ενεργειών των ναυτεργατών σε περιπτώσεις θαλάσσιας ρύπανσης, ώστε να μην αντιμετωπίζονται οι ναυτεργάτες σαν κοινοί εγκληματίες. Η Ομοσπονδία μας επαναλαμβάνει την πάγια θέση της ότι η χρησιμοποίηση των ναυτεργατών ως ομήρων για την εξυπηρέτηση των όποιων οικονομικών συμφερόντων συνιστά απαράδεκτη και καταδικαστέα πρακτική.

Πιστεύουμε ότι οι επιπτώσεις μιας ενδεχόμενης ποινικοποίησης του ναυτικού επαγγέλματος θα είναι ιδιαίτερα ζημιογόνες και οδυνηρές τόσο για την Ελλάδα όσο και για τις υπόλοιπες χώρες της Ένωσης αφού θα αποτραπεί η προσέλκυση και παραμονή νέων στο ναυτικό επάγγελμα αλλά και οι υπάρχοντες ναυτικοί θα απομακρυνθούν πρόωρα με αποτέλεσμα η ναυτιλία μας χωρίς το απαραίτητο ανθρώπινό δυναμικό να συρρικνώνεται ολοένα και περισσότερο.

Θεωρούμε ότι το Συμβούλιο της Ε.Ε. θα πρέπει να εστιάσει την προσοχή του στη θέσπιση κατάλληλων κανόνων και τη λήψη αυστηρότερων μέτρων που θα προλαμβάνουν τα ναυτικά ατυχήματα εξασφαλίζοντας τον έλεγχο της αξιοπλοϊας των πλοίων.

Παράλληλα, εάν υιοθετηθεί η ποινικοποίηση της ναυτικής εργασίας θίγονται τα ανθρώπινα δικαιώματα των ναυτεργατών, μένει απροστάτευτο το ναυτικό επάγγελμα καθώς και το κύρος και η αξιοπρέπεια των ναυτεργατών, των ανθρώπων δηλαδή που έχουν κατ΄επανάληψη επιδείξει ιδιαίτερη ευαισθησία σε θέματα που αφορούν την προστασία του θαλασσίου περιβάλλοντος και που εξασφαλίζουν κατά τον πιο ασφαλή τρόπο την διακίνηση του 90% του παγκόσμιου εμπορίου.



Γιάννης Χαλάς

Γενικός Γραμματέας ΠΝΟ