
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ
ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ
ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ
ΓΡΑΦΕΙΟ
ΤΥΠΟΥ
ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ
ΥΠΟΥΡΓΟΥ
ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ
ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΣΤΟ
ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ
ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ
ΚΑΙ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ
ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ ΕΕ
ΓΙΑ ΤΗΝ
ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ
ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ ΓΙΑ
ΤΗΝ ΘΑΛΑΣΣΙΑ
ΡΥΠΑΝΣΗ ΠΟΥ
ΠΡΟΕΡΧΕΤΑΙ ΑΠΟ
ΠΛΟΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ
ΠΟΙΝΙΚΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΗΣ ΝΑΥΤΙΚΗΣ
ΕΡΓΑΣΙΑΣ
(Λουξεμβούργο,
26-10-2004)
Η χώρα μου είναι
μία
παραδοσιακά
ναυτιλιακή
χώρα, με
γεωγραφική
διαμόρφωση που
περικλείει μία
εκτεταμένη
θαλάσσια
περιοχή με
μεγάλο αριθμό
νησιών και
μεγάλο έκταμα
ακτών. Βρίσκεται
στο
σταυροδρόμι
θαλασσίων οδών
και πλησίον των
ακτών της
διέρχεται
μεγάλος
αριθμός πλοίων
με πορεία προς
την εγγύς
Ανατολή, την
Ασία, τον
Εύξεινο Πόντο
και τη Μαύρη
Θάλασσα.
Επιπρόσθετα,
η οικονομία της
βασίζεται σε
μεγάλο βαθμό
στον τουρισμό
με συνέπεια η
ποιότητα του
θαλασσίου
περιβάλλοντος
να αποτελεί
πρώτη
προτεραιότητα.
Συνεπώς, η
χώρα μου δεν
έχει άλλη
επιλογή από το
να συγκεράσει
με τη
μεγαλύτερη
δυνατή
υπευθυνότητα
την προστασία
του θαλασσίου
περιβάλλοντός
με την ποιοτική
λειτουργία της
ναυτιλιακής
δραστηριότητας.
Στο
πλαίσιο αυτό
θεωρούμε ότι η
εφαρμογή
αποτελεσματικής
νομοθεσίας για
την προστασία
του θαλασσίου
περιβάλλοντος
και η λήψη
αποτρεπτικών
μέτρων για την
πρόληψη των
θαλασσίων
ρυπάνσεων
είναι
επιτακτική
ανάγκη. Συνεπώς,
κατανοούμε την
ανάγκη για την
επιβολή
αυστηρών
κυρώσεων, ούτως
ώστε να
αποθαρρύνονται
αυτοί οι οποίοι
εσκεμμένα
παραβιάζουν το
νόμο.
Επίσης
πιστεύουμε ότι
είναι κοινά
αποδεκτό από
όλους μας πως η
ναυτιλία ως
οικονομική
δραστηριότητα
έχει διεθνή
χαρακτήρα.
Συνεπώς, η
καθιέρωση, η
επιδίωξη
τήρησης και η
εφαρμογή του
διεθνούς
θεσμικού
πλαισίου είναι
η βασική
προϋπόθεση η
οποία και
εξασφαλίζει
για μία διεθνή
δραστηριότητα,
όπως είναι η
ναυτιλία,
ορθολογική και
εξισορροπημένη
προσέγγιση των
προβλημάτων.
Παράλληλα,
δεν πρέπει να
αγνοείται το
γεγονός ότι η
ναυτιλιακή
δραστηριότητα
είναι ζωτικής
σημασίας για τα
συμφέροντα της
Ευρ. Ένωσης,
λαμβανομένου
υπόψη ότι
εξυπηρετεί το 90%
του εξωτερικού
εμπορίου της
και παρέχει
σημαντικό
αριθμό θέσεων
εργασίας στα
πλοία και στην
ξηρά.
Ερχόμενος
τώρα στο θέμα
της σημερινής
μας συζήτησης,
θα ήθελα να
υπενθυμίσω ότι
η χώρα μου
καταψήφισε την
πρόταση
Οδηγίας
θεωρώντας ότι
οι διατάξεις
της
υπερβαίνουν
τις προβλέψεις
της ΔΣ MARPOL, και έθεσε
επιφύλαξη
ουσίας επί της
πρότασης
Απόφασης-Πλαίσιο
για τους λόγους
που λεπτομερώς
αναλύονται στο
σχετικό
έγγραφο του
Συμβουλίου (DROIPEN 53) και
είναι σε όλους
σας γνωστοί.
Θα
ήθελα όμως στο
σημείο αυτό να
επαναλάβω και
πάλι την κύρια
επιφύλαξή μας,
για την
υπέρβαση του
κριτηρίου
υπαιτιότητας
της ΔΣ MARPOL αναφορικά
με τον ορισμό
της
παραβατικής
συμπεριφοράς
που θεσπίζεται
με την πρόταση
Οδηγίας και την
Απόφαση
Πλαίσιο, καθώς
και για την
δυσμενέστερη
αντιμετώπιση
των κοινοτικών
πλοίων και
ναυτικών σε
σχέση με εκείνα
των τρίτων
χωρών. Άλλωστε
θα ήθελα να
υπενθυμίσω ότι
για το ζήτημα
αυτό, το
Ευρωπαϊκό
Κοινοβούλιο
κατά την πρώτη
ανάγνωση έχει
ζητήσει την
πλήρη
ευθυγράμμιση
με τη ΔΣ MARPOL και όπως θα
γνωρίζετε πολύ
σύντομα θα
ολοκληρώσει
και την δεύτερη
ανάγνωση.
Ειδικότερα,
εκτιμούμε ότι
οι
προωθούμενες
ρυθμίσεις θα
έχουν
καταστρεπτικές
συνέπειες για
την ευρωπαϊκή
ναυτιλία, αφού
θα οδηγήσουν σε
απαξίωση μία
δραστηριότητα
τόσο ζωτική για
τα συμφέροντα
της Ένωσης, με
συνέπεια την
υποστολή των
κοινοτικών
σημαιών από τα
πλοία μας (flagging out)
και στην
πλήρη αδυναμία
μας να βρούμε
ευρωπαίους
ναυτικούς που
θα διατηρήσουν
ζωντανή τη
ναυτιλιακή
τεχνογνωσία
της Ευρώπης.
Επίσης,
η χωρίς μέτρο
ποινικοποίηση
του ναυτικού
επαγγέλματος
θα
λειτουργήσει
και σαν
αντικίνητρο
στην
προσέλκυση
περισσότερων
πλοίων στα
κοινοτικά
νηολόγια,
επιχειρηματιών
στη ναυτιλιακή
δραστηριότητα
και νέων στα
θαλασσινά
επαγγέλματα, με
αποτέλεσμα να
θιγούν
διακηρυγμένες
πολιτικές της
Ευρ. Ένωσης. Συνεπώς,
προβάλλει
επιτακτική η
ανάγκη η Ευρ.
Ένωση να
στηρίξει
ενεργά και
αποτελεσματικά
τη ναυτιλιακή
δραστηριότητα
και να
συμβάλλει στην
ενίσχυση της
ανταγωνιστικότητάς
της, παράλληλα
με την
προστασία του
θαλασσίου
περιβάλλοντος.
Επιπρόσθετα,
δεν έχουμε
πειστεί ότι το
να
ποινικοποιούμε
εξ’ αμελείας το
ναυτικό
ατύχημα, αυτό
θα συντελέσει
ουσιαστικά
στην επίτευξη
του στόχου μας
που είναι η
καλύτερη
προστασία των
ευρωπαϊκών
θαλασσών και
ακτών. Και
τούτο διότι
πιστεύουμε ότι
η εξ΄ αμελείας
τιμώρηση
μειώνει το
αίσθημα
ευθύνης των
πλοιοκτητών
και των
ναυτικών, οι
οποίοι και δεν
θα έχουν πια
κανένα κίνητρο
για να
περιορίσουν
τις συνέπειες
του ατυχήματος,
γνωρίζοντας
ότι ούτως ή
άλλως θα
τιμωρηθούν
αυστηρότατα.
Έχοντας
όλα αυτά υπόψη
και με γνώμονα
να συμβάλλουμε
και εμείς στην
προώθηση του
θεσμικού
πλαισίου που
εισάγει η
πρόταση
Απόφασης
Πλαίσιο,
θεωρούμε
ρεαλιστική και
εποικοδομητική
την πρόταση που
καταθέσαμε από
κοινού με τους
συναδέλφους
Υπουργούς της
Κύπρου και της
Μάλτας σε μια
προσπάθεια να
ξεπεραστούν τα
προβλήματα και
να επιτύχουμε
μια
ισορροπημένη
και
λειτουργική
λύση.