ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ


12 - 07 - 2005

Ο ΥΕΝ Μανώλης Κ.Κεφαλογιάννης υπέγραψε σήμερα με τον Αντιπρόεδρο της Ε.Τ.Επ. κ. Gerlado Genouardi στην έδρα της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων στο Λουξεμβούργο, Πρωτόκολλο Χρηματοδότησης ύψους 3 δις € (Protocol for the financing of seaports in the territory of the Hellenic Republic), για την ανάπτυξη των λιμένων της χώρας.


Υπολογίζοντας το ύψος της δαπάνης που απαιτείται για την ανάπτυξη των λιμένων της χώρας στην επόμενη δεκαετία, το οποίο αγγίζει τα 6 δις € αλλά και την υπάρχουσα δημοσιονομική κατάσταση, το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας ολοκλήρωσε μια σειρά διαβουλεύσεων με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

Η υπογραφή του "Πρωτοκόλλου για τη χρηματοδότηση των θαλάσσιων λιμένων στην Ελλάδα" στοχεύει στον λεπτομερή καθορισμό των γενικών όρων της συνεργασίας μεταξύ Ελλάδος και Ε.Τ.Επ. για την υλοποίηση των ιδιαιτέρως φιλόδοξων επενδυτικών προγραμμάτων που αφορούν τα λιμάνια της χώρας μας.

Οι όροι του δανείου είναι ιδιαίτερα ευνοϊκοί. Συγκεκριμένα η διάρκειά του είναι 25 έτη, με περίοδο χάριτος τα 7 έτη, χαμηλό επιτόκιο και χορηγείται χωρίς την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου πράγμα που σημαίνει ότι δεν συνυπολογίζεται στο Δημόσιο χρέος. Οι δαπάνες που καλύπτει η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων καλύπτουν όλο το φάσμα της υλοποίησης των έργων συμπεριλαμβανομένων προμελετών, οριστικών μελετών, παροχή υπηρεσιών συμβούλου, κ.τ.λ. καθώς επίσης και τη χρηματοδότηση πλοίων για τη δημιουργία συνδέσεων μεταξύ λιμένων άγονων γραμμών

Η ανάγκη αναβάθμισης των παρεχόμενων λιμενικών υπηρεσιών είναι βασικό σημείο στην προσπάθεια εκσυγχρονισμού των Ελληνικών λιμένων. Ο προγραμματισμός προβλέπει την ανάληψη επενδυτικών προγραμμάτων, τα οποία περιλαμβάνουν:

Στόχος μας είναι η παροχή υπηρεσιών υψηλής ποιότητας και η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των λιμένων, η εξάλειψη των γραφειοκρατικών διαδικασιών, οι σύγχρονες λειτουργικές δομές, καθώς επίσης και η χρήση συστημάτων ηλεκτρονικής επεξεργασίας δεδομένων κλπ, αναγκαίες προϋποθέσεις για την ανάπτυξη και την ανταγωνιστικότητα των λιμένων.

Σύμφωνα με το πρωτόκολλο Χρηματοδότησης Λιμένων το δάνειο θα χρησιμοποιηθεί αποκλειστικά για την χρηματοδότηση προγραμμάτων επένδυσης που αναπτύσσονται στα πλαίσια της Εθνικής Λιμενικής Πολιτικής του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας κατά τη διάρκεια της περιόδου 2005-2015. Το κάθε πρόγραμμα το οποίο θα πρέπει να εντάσσεται στη φιλοσοφία του Πρωτοκόλλου Χρηματοδότησης Λιμένων θα εξετάζεται ανεξάρτητα και θα εντάσσεται στην στρατηγική της ανάπτυξης των λιμένων της χώρας. Στα πλαίσια αυτά οι 12 Οργανισμοί λιμένων Α.Ε. έχουν αποστείλει τα αναπτυξιακά τους προγράμματα και σειρά αναπτυξιακών προγραμμάτων, τα οποία βρίσκονται ήδη στο στάδιο αξιολόγησης. Παράλληλα έχει προετοιμαστεί σχέδιο προκήρυξης ανοιχτού διαγωνισμού για την πρόσληψη του Συμβούλου ο οποίος θα βοηθήσει στο έργο για την εισαγωγή των επενδυτών στα λιμάνια μέσω συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού τομέα.

Υλοποιώντας τη κυβερνητική πολιτική καθώς και τη πολιτική του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας για την ανάπτυξη των λιμένων, τίθενται οι βάσεις για μια δυναμική και δημιουργική προοπτική. Αναπτύσσεται σημαντική συνεργασία με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς στη ναυτιλία, ενώ παράλληλα δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για την πλήρη αξιοποίηση των ευκαιριών που προσφέρονται στα πλαίσια της ανάπτυξης των Θαλάσσιων Διαδρόμων των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών.

Ήδη στα πλαίσια του προγράμματος των Θαλασσίων Διαδρόμων, υπάρχει στενή συνεργασία μεταξύ της Ελλάδος, της Ιταλίας και της Κύπρου (Μνημόνιο Συνεργασίας με την Ιταλία, Μνημόνιο Συνεργασίας με την Κύπρο, Μνημόνιο Συνεργασίας με τη Μάλτα), και έχουν ήδη υποβληθεί κοινές προτάσεις στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή στον τομέα των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών. Η πρώτη πρόταση αφορά στην εκπόνηση ενός Στρατηγικού Σχεδίου Ανάπτυξης Διευρωπαϊκών Διαδρόμων Ανατολικής Μεσογείου, ενώ η δεύτερη τα έργα υποδομής που απαιτούνται για την ανάπτυξη του Θαλάσσιου Διαδρόμου Ελλάδος – Κύπρου.

Ακολουθούν σημεία του Πρωτοκόλλου Χρηματοδότησης: