
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ
ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ
ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ
ΓΡΑΦΕΙΟ
ΤΥΠΟΥ
Συνέντευξη τύπου Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας Μανώλη Κ. Κεφαλογιάννη προς τους ναυτιλιακούς συντάκτες
1 Feb. 2006
Είναι η πρώτη συνέντευξη του χρόνου. Θέλω να σας πω ότι το 2006 είναι χρονιά
που πολλά θέματα έχουν φτάσει σε φάση ωρίμανσης. Απόφασή μας είναι, το επόμενο
διάστημα να μην αφήσουμε κανένα θέμα στο ράφι.
Είναι χρονιά δράσης και αποφάσεων. Πιστεύω ότι θα έχετε πολύ δουλειά κι εσείς
κι εμείς στο Υπουργείο. Πιστεύω ότι θα είναι προς όφελος της ελληνικής ναυτιλίας
και των Ελλήνων ναυτικών.
Την ερχόμενη Τρίτη αρχίζει η συζήτηση του Νομοσχεδίου για τη ναυτική
εκπαίδευση και άμεσα θα κατατεθεί για ψήφιση στην Ολομέλεια της Βουλής.
Χθες έγινε μια συνάντηση με την Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία για θέματα που
αφορούν το συγκεκριμένο Νομοσχέδιο.
Προηγήθηκε συνάντηση με τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας με τον οποίο
εξετάζουμε τρόπους αξιοποίησης των δυνατοτήτων του χρηματοδοτικού πρωτοκόλλου
της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων των 3δις € για έργα 6δις €, με συμπράξεις του
Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα. Επίσης εξετάζουμε την αξιοποίηση των Λιμενικών
Υποδομών αλλά και των υποδομών στις ΑΕΝ. Τα λιμάνια μας είναι πύλες εισόδου και
το Λιμενικό Σώμα αποτελεί τη βιτρίνα μας για εκατομμύρια ξένων επισκεπτών.
Θέλουμε το Λιμενικό Σώμα να έχει το δικό του συγκεκριμένο χώρο, ευπρεπή, ώστε να
αποτελεί διαφήμιση για τον τουρισμό μας και να διευκολύνεται κατά την εκτέλεση
των καθηκόντων του, με δεδομένο ότι εργάζεται κάτω από δύσκολες συνθήκες και
κυρίως στην ακριτική Ελλάδα.
Συζητήθηκε και η υπογραφή της συμφωνίας για την κατασκευή του προβλήτα στο
λιμάνι της Θεσσαλονίκης, δαπάνης 25εκατ. € ενώ προχωρούν και οι συζητήσεις για
τον εμπορευματικό σταθμό της Θεσσαλονίκης.
Προχωρούν οι διαδικασίες με το Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο και τον Οίκο του
Ναύτου για την αξιοποίηση της περιουσίας στα Μελίσσια για το νέο νοσοκομείο.
Προηγήθηκε και μια συνάντηση με τους εκπροσώπους της ακτοπλοΐας για την
απελευθέρωσή.
Πρόθεση του Υπουργείου είναι η απελευθέρωση να γίνει με αποφασιστικά βήματα
και από το λιμάνι του Πειραιά. Όπου λειτουργεί ο ανταγωνισμός, (όπως για
παράδειγμα στη Ραφήνα) έχουμε άριστα αποτελέσματα και παρά την αύξηση της τιμής
του πετρελαίου από 35 σε 70 δολάρια, οι τιμές των εισιτηρίων όχι μόνο
σταθεροποιήθηκαν, αλλά σε πολλές περιπτώσεις μειώθηκαν.
Διαπιστώσαμε όμως ότι δεν υπάρχει συνεργασία από την πλευρά των ακτοπλοϊκών
εταιρειών, γιατί οι απαιτήσεις τους ξεπερνούν το όριο που θα συζητούσε το ΥΕΝ.
Ενδεχομένως βέβαια έχουν και αυτές το δικό τους δίκιο, λόγω της μεγάλης
δανειοδότησης από τις Τράπεζες, καθώς και άλλων προβλημάτων και σίγουρα λόγω της
αύξησης του κόστους των πετρελαίων. Στόχος μας είναι η συγκράτηση ή η μείωση των
τιμών και η βελτίωση της ποιότητας των παρεχομένων υπηρεσιών.
Βρισκόμαστε σε συνεργασία με το Υπουργείο Συγκοινωνιών για τη διασύνδεση του
λιμανιού του Πειραιά με το Θριάσιο Πεδίο και το Ικόνιο και νομίζω ότι είμαστε σε
καλό δρόμο. Πρόκειται να υπογραφεί συμφωνία μεταξύ ΟΛΠ και ΟΣΕ, η οποία θα
ορίζει, πού θα αναπτυχθούν οι σιδηροδρομικές υποδομές. Είμαστε σε προχωρημένες
διαπραγματεύσεις και για τη σύνδεση του Λαυρίου με τον προαστιακό σιδηρόδρομο.
Το πρόβλημα που κληρονομήσαμε αφορά στην έλλειψη μελετών περιβαλλοντικών
επιπτώσεων, καθώς χωρίς αυτές, η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν εγκρίνει κανένα έργο.
Με την αξιοποίηση του Λαυρίου το κόστος ανά επιβάτη και όχημα θα μειωθεί στο
50% , ενώ θα αποσυμφορηθεί και το λιμάνι του Πειραιά.
Με το ενιαίο εισιτήριο των 5€ θα μπορεί ο επιβάτης με τον προαστιακό να
φτάνει στο αεροδρόμιο και από εκεί με λεωφορείο να καταλήγει στο Λαύριο.
Με το Υπουργείο Συγκοινωνιών υπάρχει μια άριστη συνεργασία, όπως και με τα
άλλα Υπουργεία και ιδιαίτερα με το Υπουργείο Δημοσίας Τάξεως. Γνωρίζετε ότι ο
Γιώργος ο Βουλγαράκης δεν είναι μόνο αγαπητός συνάδελφος, είναι συμμαθητής και
φίλος μου από το Νηπιαγωγείο. Μαζί και στο πανεπιστήμιο, μαζί και στην πολιτική.
Σε συνεργασία με το Υπουργείο Συγκοινωνιών θέλουμε να ξεκινήσουμε τα πρώτα
δωρεάν εισιτήρια για τη σύνδεση των νησιών.
Ήδη, έχει προχωρήσει στις διαπραγματεύσεις ο Γενικός Γραμματέας κ. Τζωάννος, με
τις εταιρείες για τις γραμμές Κυθήρων – Αντικυθήρων – Καλαμάτας Βοιών και
Καστελίου Κισσάμου. Εκεί θα γίνει το πρώτο δωρεάν δρομολόγιο (μεταξύ Κυθήρων
Νεάπολης Βοιών και Αντικυθήρων), αφού υπογραφεί η σύμβαση με την εταιρεία που
μειοδότησε στο συγκεκριμένο διαγωνισμό.
Με το Υπουργείο Συγκοινωνιών προχωρούμε στη χρηματοδότηση της μεταφοράς των
κατοίκων των απομακρυσμένων νησιών με υδροπλάνα, που θα ναυλωθούν για
συγκεκριμένους προορισμούς. Έχει καταρτιστεί μία λίστα με 15
δρομολόγια-προορισμούς, όπως π.χ. από τον Πειραιά ή το Λαύριο στον Άι Στράτη,
από τον Πειραιά ή το Λαύριο στα Ψαρά και από την Κέρκυρα στους Οθωνούς, με στόχο
τη δωρεάν μεταφορά.
Μας απασχολούν όλα τα ακριτικά νησιά.
Δεν μπορούμε βεβαίως να μετακινήσουμε όλο τον όγκο των επιβατών, διότι τα
υδροπλάνα που κυκλοφορούν σήμερα στην Ελλάδα είναι 19 θέσεων, αλλά για ένα νησί,
όπως τα Αντικύθηρα, των 28 κατοίκων, αποτελούν γέφυρα άμεσης επικοινωνίας.
Ο κύριος Ξηραδάκης, θα μας κάνει σήμερα μία ξενάγηση για να δούμε την πρόοδο
των εργασιών του νέου Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας. Φιλοδοξούμε να είναι
έτοιμο πριν από τα Ποσειδώνια και θα αποτελέσει μεγάλη προσφορά και τιμή για την
εμπορική ναυτιλία.
Μεγάλοι οργανισμοί, όπως διεθνή πανεπιστήμια, το Yale και το Columbia,
κατατάσσουν την Ελλάδα από άποψη προστασίας του περιβάλλοντος, του θαλασσίου
περιβάλλοντος, στις πρώτες θέσεις παγκοσμίως. Μεγάλο μερίδιο αυτής της επιτυχίας
ανήκει σίγουρα στο Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας.
Έγινε και μια «παρεξήγηση» χωρίς λόγο. Κάποιοι προσπάθησαν να προκαλέσουν
τρικυμία σε ποτήρι για το άρθρο 28.
Πρώτον, γνωρίζετε άριστα εσείς οι δημοσιογράφοι ότι κανένα συνταξιοδοτικό
νομοσχέδιο δεν μπορεί να ψηφιστεί στη Βουλή εισηγούμενο από το οποιοδήποτε
Υπουργείο. Με βάσει το Σύνταγμα, για τα συνταξιοδοτικά νομοσχέδιά, ακολουθείται
συγκεκριμένη διαδικασία. Δεν μπαίνει, δηλαδή, καμία συνταξιοδοτική διάταξη σε
λοιπές διατάξεις των νομοσχεδίων. Γι΄ αυτό επικαλέστηκα την τρικυμία σε ποτήρι.
Δεύτερον, η διάταξη αυτή μπήκε για να ρυθμίσει μία δυσλειτουργία, η οποία
υπήρχε. Παρουσιάστηκε πριν μερικούς μήνες μία ελεύθερη συλλογική σύμβαση, που
έγινε μεταξύ εργαζομένων και εργοδοτών, στα ρυμουλκά και ναυαγοσωστικά. Στη
σύμβαση αυτή συμπεριέλαβαν και κάποια επιδόματα που δεν ορίζει ο νόμος σε άλλες
κατηγορίες πλοίων, με σκοπό, τα μέλη των συγκεκριμένων σωματείων να αυξήσουν τις
συντάξεις τους κατά 60%. Αυτό δεν έχει καμία λογική. Σύμφωνα με την έκθεση του
ΝΑΤ η σύμβαση αυτή, θα στοίχιζε 6 εκατομμύρια ευρώ. Και αν αυτό επεκτεινόταν και
στις άλλες κατηγορίες των ναυτικών, θα στοίχιζε στο ΝΑΤ 150 εκατομμύρια ευρώ
ετησίως. Φυσικά οι εργοδότες δεν έχουν πρόβλημα να μην προσυπογράψουν τη ΣΣΕ
γιατί δεν πληρώνουν τίποτα.
Το κατάλαβαν οι εκπρόσωποι των ρυμουλκών και των ναυαγοσωστικών και
τροποποίησαν τη συλλογική τους σύμβαση και με ανακοίνωσή τους βάζουν τα πράγματα
σε τάξη. Η ανακοίνωση αναφέρει συγκεκριμένα ότι τα ρυμουλκά και ναυαγοσωστικά με
τροποποίηση της συλλογικής σύμβασης εργασίας αφαίρεσαν τα επιδόματα από το
βασικό μισθό και στο εξής δεν ενσωματώνεται κανένα επίδομα, παρά μόνο αυτά που
ορίζει ο νόμος, όπως ορίζει και το συνταξιοδοτικό νομοσχέδιο.
Μακάρι να μπορούσαμε να δώσουμε σε όλους τους Έλληνες ναυτικούς 60% αύξηση
από χρόνο σε χρόνο συντάξεως. Αυτή, είναι η τρικυμία εν ποτηρίω, και παρακαλώ
πολύ για την αποκατάσταση της αλήθειας.
Λοιπόν, δεν επέρχεται, καμία μεταβολή στον τρόπο υπολογισμού σύνταξης των
ναυτικών για κανένα επίδομα, το οποίο υπήρχε μέχρι σήμερα. Παρ΄ όλα αυτά, επειδή
είμαστε ανοιχτοί σε οποιαδήποτε μορφή διαλόγου, δηλώσαμε στην Πανελλήνια Ναυτική
Ομοσπονδία ότι, δεν έχουμε αντίρρηση, εφόσον κρίνει σκόπιμο με τους νομικούς
συμβούλους της, να προσθέσει οποιαδήποτε φράση που θεωρεί ότι προστατεύει τα
δικαιώματα των ναυτικών.
Καταργούμε 8 θέσεις υπαλλήλων του ΝΑΤ σε προξενικά λιμεναρχεία, που την
ύπαρξη τους ανακαλύψαμε κατά τύχη, όταν μας έγινε γνωστό ότι απλά περνούν κάθε
1η του μηνός και εισπράττουν χρήματα. Ψάξαμε να βρούμε σε ποια υπηρεσία ανήκαν
και δεν τους βρίσκαμε και όμως πληρώνονταν από το 1982. Σημειώστε την ημερομηνία
για να δείτε τι εξοφλήσεις λογαριασμών μπορεί να σημαίνουν αυτές οι
προσωποπαγείς θέσεις, στο Ρότερνταμ, στην Αμβέρσα, στο Τόκιο, με 8.600 ευρώ
μισθό, στο Βανκούβερ, στη Νέα Υόρκη, στη Νέα Ορλεάνη και δύο στο Λονδίνο. Η
αλήθεια είναι ότι στο Λονδίνο, ψάχνοντας βρήκαμε μόνο τον ένα. Ο άλλος ακόμα
αγνοείται. Και αυτοί στοιχίζουν στο ελληνικό δημόσιο 540.000 ευρώ.
Ανοίγω παρένθεση εδώ και σας λέω ότι για 540.000 ευρώ απάντησα τουλάχιστον 10
φορές σε προηγούμενες συνεντεύξεις τύπου στο ερώτημα γιατί επιβαρύνεται το ΝΑΤ
με 540.000 ευρώ, για να δημιουργήσουμε 600 θέσεις εργασίας στην κρουαζιέρα.
Source:
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ
ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ
ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ