ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ, ΑΙΓΑΙΟΥ & ΝΗΣΙΩΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ


Ομιλία Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Γιώργου Βουλγαράκη στο συνέδριο του  Ελληνο-Αμερικανικού Εμπορικού Επιμελητήριου.

Στο καθιερωμένο οικονομικό συνέδριο «Η Ώρα της Ελληνικής Οικονομίας» που διοργανώνει, στις 3 και 4 Δεκεμβρίου 2007 στο ξενοδοχείο Αθήναιον Ιντερκοντινένταλ, το Ελληνο-Αμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο μίλησε σήμερα ο Υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Γιώργος Βουλγαράκης.

Το πλήρες κείμενο της ομιλίας του έχει ως εξής:



Η ανοδική πορεία της εμπορικής ναυτιλίας και επιχειρηματικές ευκαιρίες

Η ελληνική ναυτιλία προκαλεί.

Προκαλεί την διεθνή ναυτιλιακή και επιχειρηματική κοινότητα με την αδιαμφισβήτητη συμβολή της στην πραγματοποίηση του διεθνούς εμπορίου.

Προκαλεί τους διεθνείς και ευρωπαϊκούς φορείς με την εμπειρία της, την τεχνογνωσία της αλλά και με το μέγεθός της.

Προκαλεί αμείωτο το ενδιαφέρον χιλιάδων επενδυτών, επιχειρηματιών και εργαζομένων.

Προκαλεί και ενεργοποιεί συζητήσεις, δράσεις και πολιτικές σε διάφορα θέματα που έχουν να κάνουν με το περιβάλλον, την εκπαίδευση, την τεχνολογία, την έρευνα.

Προκαλεί κυρίως εμάς, ως ελληνική πολιτεία και ως Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου & Νησιωτικής Πολιτικής, να διατηρήσουμε και να αυξήσουμε αυτό το εθνικό κεφάλαιο. 

 

Κυρίες και κύριοι,

 

   Η ελληνόκτητη ναυτιλία διατηρεί πρωταγωνιστικό ρόλο στο διεθνές εμπόριο καθώς οι εταιρείες της διαχειρίζονται το 18% της παγκόσμιας χωρητικότητας.

 

    Τα μισά περίπου πλοία του συνολικού στόλου των χωρών της Ε.Ε. είναι ελληνόκτητα.

 

    Ο ελληνικός εφοπλισμός διαχειρίζεται το 23% του παγκόσμιου στόλου των πλοίων για τη μεταφορά ξηρού φορτίου και το 20% περίπου του στόλου των tanker. Το 25% περίπου των θαλασσίων μεταφορών πετρελαίου προς τις Η.Π.Α. αλλά και το 25% γενικότερα των εξαγωγών των Η.Π.Α. πραγματοποιείται από ελληνόκτητα πλοία. Με αυτόν τον τρόπο, μεταξύ άλλων, η Ελλάδα συνδράμει στην ανάπτυξη της μεγάλης και σύμμαχου χώρας.

  

Τα ελληνικά πλοία βελτιώνουν καθημερινά, ολοένα και περισσότερο, τα ποιοτικά τους χαρακτηριστικά όπως η ηλικία, τα πιο αυστηρά standard ασφάλειας, τα πιο σύγχρονα τεχνολογικά βοηθήματα κ.ά.

 

Η ναυτιλία το 2007 θα εισφέρει στη χώρα μας, σύμφωνα με προβλέψεις, ναυτιλιακό συνάλλαγμα που προσεγγίζει τα € 15 δισ. το οποίο καλύπτει το 1/3 περίπου του εμπορικού ελλείμματος της χώρας μας.

 

Το μέγεθος αυτό είναι ισόποσο σχεδόν των εισροών από το τουρισμό και αντιστοιχεί στο 8% περίπου του ΑΕΠ.

Χάρις στη ναυτιλία και τον τουρισμό, η Ελλάδα καταφέρνει να καλύπτει τις πολύ μεγάλες απώλειες της στις εξαγωγές.

Ωστόσο αξίζει να επισημανθεί πως οι εισροές από τον τουρισμό – σε αντίθεση με τη ναυτιλία - είναι σε μεγάλο βαθμό επιδοτούμενες από το κράτος ενώ ο ίδιος ο τουρισμός καταναλώνει σημαντικούς εθνικούς πόρους, κυρίως περιβαλλοντικούς, που είναι πολύ δύσκολο να κοστολογηθούν.

Το μέγεθος της αυξανόμενης, κάθε χρόνο, εισροής ναυτιλιακού συναλλάγματος γίνεται περισσότερο κατανοητό, αν συγκριθεί με :

 

1.     τα € 8,5 εκατ. της συνολικής αξίας των εξαγωγών της χώρας το Α’ εξάμηνο του 2007,

2.      τα € 488 εκατ. των ξένων άμεσων επενδύσεων του 2005 ή ακόμα και με τα € 4,3 δισ. του 2006,

3.     τα € 2,8 εκατ. των εσόδων από τις αποκρατικοποιήσεις την περίοδο 2004-2005, του € 1,7 εκατ. του 2006 και του € 1,6 εκατ. περίπου του 2007.

 

Η συμβολή της ναυτιλίας δεν περιορίζεται μόνο σε νούμερα.

Η ακτοπλοΐα συνδέει τα κατοικημένα νησιά της Ελλάδας τόσο μεταξύ τους όσο και με την ηπειρωτική χώρα. Πρέπει να επισημανθεί η τεράστια συμβολή της ελληνικής ακτοπλοΐας στη γεωγραφική και οικονομική συνοχή της χώρας και ειδικότερα στη κάλυψη των νησιωτικών συγκοινωνιακών αναγκών και στην ανάπτυξη του τουρισμού.

Πολλά Ιδρύματα, Μουσεία, Νοσοκομεία, Υποτροφίες κλπ έχουν την ναυτιλία σαν μοναδικό ή κύριο χρηματοδότη.

 

Βεβαίως το ναυτιλιακό κεφάλαιο έχει συμβάλει και στη δημιουργία μεγάλων «στεριανών» επιχειρήσεων του κλάδου των πετρελαιοειδών, των αερομεταφορών, του χρηματοπιστωτικού τομέα, των εκδόσεων και των μέσων μαζικής ενημέρωσης, του τουρισμού.

 

Για τη διαχείριση του ελληνόκτητου στόλου δραστηριοποιούνται μόνο στην Ελλάδα 1.200 περίπου ναυτιλιακές εταιρίες με 11.500 και πλέον εργαζόμενους, στην συντριπτική τους πλειονότητα Έλληνες και υψηλά αμειβόμενους, ενώ το πλέγμα των ναυτιλιακών δραστηριοτήτων δημιουργεί στην χώρα κατ’ εκτίμηση από 160.000 έως 200.000 θέσεις εργασίας (δηλ. το 4%-4,5% της συνολικής απασχόλησης).

  

Είναι συνεπώς σαφές ότι η ελληνική ναυτιλία είναι δύναμη πολιτικής ισχύος, απαραίτητη για την εξωτερική πολιτική της χώρας. Ενδυναμώνει την θέση και τον ρόλο της Ελλάδας στο διεθνές περιβάλλον.

 

Το πλεονέκτημα αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό σήμερα, απ την ώρα που τα γεωοικονομικά κριτήρια έχουν σχεδόν αντικαταστήσει τα γεωστρατηγικά ως παράγοντες αξιολόγησης της πραγματικής δύναμης των χωρών και της διεθνούς τους ισχύος. Είναι άλλωστε προφανές ότι αυτό που ενδιαφέρει σήμερα μια χώρα είναι πως και σε ποιες αγορές μπορεί να κυριαρχήσει.

 

Ωστόσο υπάρχουν θέματα που λειτουργούν σαν τροχοπέδη για την περαιτέρω ενδυνάμωση της ελληνικής ναυτιλίας και απαιτούν άμεσες και ουσιαστικές λύσεις.

 

Το σημαντικότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει σήμερα η ελληνική ναυτιλία είναι η μειωμένη προσφορά νέων που ενδιαφέρονται να ακολουθήσουν το επάγγελμα του ναυτικού, με κίνδυνο τον αφελληνισμό μακροπρόθεσμα του κλάδου.

 

Είναι γνωστό πως η στελέχωση των ναυτιλιακών εταιριών βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στους έμπειρους Έλληνες ναυτικούς, που μετά τη θαλάσσια υπηρεσία εργάζονται στην ξηρά για την ναυτιλία.

 

Συνεπώς αν δεν αντιμετωπισθεί άμεσα η αρνητική αυτή τάση, υπάρχει κίνδυνος απώλειας μιας σημαντικής τεχνογνωσίας.

 

Είναι χαρακτηριστικό ότι  πολλές ελληνικές ναυτιλιακές εταιρίες έχουν ιδρύσει δικές τους σχολές αλλοδαπών αξιωματικών στην Άπω Ανατολή για να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα της επάνδρωσης. Η μη επαρκής επάνδρωση των πλοίων ενδέχεται να προκαλέσει τη ποιοτική μείωση των εταιρικών απαιτήσεων με τα όποια αποτελέσματα αυτό συνεπάγεται.

  

Δεύτερη πρόκληση για εμάς είναι το θέμα του νηολογίου καθώς τα 2/3 περίπου της ελληνόκτητης ναυτιλίας βρίσκονται εκτός γαλανόλευκης.

 

Η πολιτική που εφαρμόστηκε στο απώτατο παρελθόν απέτυχε να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις εκείνες, οι οποίες θα μπορούσαν να διασφαλίσουν πρόσφορο επιχειρηματικό περιβάλλον για τους εφοπλιστές, καθεστώς υγιούς απασχόλησης για τους Έλληνες ναυτεργάτες και περισσότερα έσοδα για την ελληνική οικονομία. Σήμερα κάνουμε ένα αγώνα δρόμου για ξαναφέρουμε  για να ανεβάσουμε όσο περισσότερες Ελληνικές σημαίες μπορούμε στα Ελληνόκτητα πλοία που κυριαρχούν στον κόσμο.

  

Το τρίτο θέμα που απαιτεί συνολική αντιμετώπιση έχει να κάνει με το προδιαγραφόμενο περιβάλλον στο οποίο καλούνται να λειτουργήσουν άμεσα οι ναυτιλιακές εταιρίες. Οι σημερινοί ναυτιλιακοί όμιλοι ανήκουν στη μεταπολεμική γενιά, η οποία καλείται να μεταβιβάσει το Modus Operandi στις νεότερες. Η διαδικασία είναι εξαιρετικά δύσκολη ενώ οι αυστηροί και διαδοχικοί ναυτιλιακοί κανονισμοί υποχρεώνουν τις εταιρείες να αναδιοργανώνουν συνεχώς την διοικητική τους δομή.

Το σημαντικότερο πρόβλημα το αντιμετωπίζουν οι μικρές ναυτιλιακές εταιρίες, οι οποίες όμως αποτελούν την ραχοκοκαλιά της ελληνικής ναυτιλιακής και παραναυτιλιακής οικονομίας.

 

Τέλος, η τέταρτη και μια από τις πιο ενδιαφέρουσες προκλήσεις που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε, είναι οι λιμένες. Οι ελληνικοί λιμένες (εμπορευματικοί, επιβατικοί, μικτοί) δυστυχώς δεν έχουν ακολουθήσει τις εξελίξεις που έχουν συντελεσθεί παγκοσμίως στον κλάδο αυτό. Οι εγκαταστάσεις φορτοεκφόρτωσης containers διεθνώς έχουν μεγάλη ανάπτυξη και κερδοφορία.

Σήμερα που τα πλοία γίνονται ολοένα και πιο αξιόπιστα στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα, οι λιμένες καλούνται να εκτελέσουν με ασφάλεια, ποιότητα και λογικό κόστος ένα σημαντικό έργο με σκοπό τα οφέλη που κερδίζονται στην θάλασσα να μην εξανεμίζονται στην στεριά.

 

Οι λιμένες, στην εποχή των logistics, πρέπει να γίνουν ο αξιόπιστος κρίκος της εφοδιαστικής αλυσίδας. Ταυτόχρονα μπορούν να αναπτύξουν υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας τόσο στο καθαρά επιχειρηματικό επίπεδο όσο και στο κοινωνικό (πολιτισμός, περιβάλλον, εκπαίδευση κ.ά.).

 

Κυρίες και Κύριοι,

Η συμβολή της ναυτιλίας στην παγκόσμια ανάπτυξη είναι τεράστια , καθώς μεταφέρει και θα εξακολουθεί να μεταφέρει πάνω από το 90% των αγαθών παγκοσμίως.

Η ναυτιλία μάλιστα, μέσα στο πλαίσιο των περιβαλλοντικών ανησυχιών και των κλιματικών αλλαγών, αναδεικνύεται ως το πιο φιλοπεριβαλλοντικό μέσο μεταφοράς, το οποίο οφείλει να ενισχυθεί και άλλο από τους διεθνείς και κρατικούς φορείς. Ο παγκόσμιος στόλος εκπέμπει λιγότερο από το 1.75% των συνολικών ρύπων παγκοσμίως.

 

Ποιες είναι όμως οι τάσεις που προδιαγράφονται για το μέλλον της Ναυτιλίας;

 

1.  Το παγκόσμιο εμπόριο προβλέπεται να αυξηθεί περαιτέρω. Η περίπτωση της Κίνας, ο μεγαλύτερος παγκόσμιος εισαγωγέας αλουμινίου, σιδήρου, χαλκού και λιγνίτη και ο δεύτερος μεγαλύτερος καταναλωτής πετρελαίου είναι το χαρακτηριστικό παράδειγμα των καινούργιων δυναμικών. Και δεν είναι μόνο η Κίνα. 

2.       Η ενοποιημένη ευρωπαϊκή αγορά, δημιουργεί νέο ανταγωνιστικότερο περιβάλλον στην ναυτιλία. Η Δανία δηλώνει ότι φιλοδοξεί να είναι η πρώτη ναυτιλιακή δύναμη της Ευρώπης μέχρι το έτος 2015, εφαρμόζοντας ένα σύγχρονο πρόγραμμα προσέλκυσης. 

3.  Αυστηρότερη διεθνής νομοθεσία. Ο ένας κανονισμός διαδέχεται τον άλλον και εδώ πρέπει να διαφυλαχτεί το συγκριτικό πλεονέκτημα των Ελλήνων, αυτό της προσαρμοστικότητας.

4.  Η τάση των συγχωνεύσεων θα συνεχισθεί και θα επηρεάσει ένα σημαντικό αριθμό εταιριών.

5.  Αλλαγή πολιτικής των ναυτιλιακών τραπεζών και οι επιπτώσεις αλλά και οι προοπτικές της χρηματιστηριακής αγοράς.

 

Τις εξελίξεις αυτές τις διαβλέπουν οι Έλληνες εφοπλιστές και πλοιοκτήτες γι’ αυτό άλλωστε επενδύουν περαιτέρω στην θάλασσα.

 

Το 2007 μάλιστα χαρακτηρίζεται από ξένους ναυλομεσιτικούς κύκλους «χρονιά σταθμός» για την ελληνική εμπορική ναυτιλία καθώς ναυπηγεί αυτή την περίοδο περίπου 850 πλοία σε διάφορα ναυπηγεία του κόσμου (χωρητικότητας 38 εκατ. τόνων περίπου).

 

Οι επενδύσεις σε νεότευκτα και σε μεταχειρισμένα πλοία ενδέχεται στο τέλος του 2007 να ξεπεράσουν τα $ 18,5 δισ.

 

Ο ναυτιλιακός τομέας διαχρονικά επενδύει ακριβά, με την βοήθεια δανείων ξένων τραπεζών και δυστυχώς όχι τόσο ελληνικών.

 

Τα τελευταία όμως χρόνια οι σύγχρονοι τρόποι διαχείρισης και άντλησης κεφαλαίου έχουν δημιουργήσει νέα δεδομένα.

Σήμερα οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρίες αντλούν κεφάλαια για επενδύσεις από τα διεθνή χρηματιστήρια της Νέας Υόρκης, του Όσλο, του Άμστερνταμ, του Λονδίνου και της Κύπρου.

 

Οι 25 περίπου ελληνικές ναυτιλιακές εταιρίες που έχουν εισαχθεί στα διεθνή χρηματιστήρια έχουν αντλήσει από την διεθνή κεφαλαιαγορά πολλά δισ. δολάρια τα οποία χρησιμοποιήθηκαν για την κατασκευή σύγχρονων πλοίων και βοήθησαν σημαντικά στην ποιοτική αναβάθμιση της Ελληνικής ναυτιλίας.

Με την εξέλιξη αυτή αποδείχτηκε για μια ακόμη φορά η άμεση προσαρμοστικότητα των Ελλήνων.

 

Την προσαρμοστικότητα αυτή προβλέπεται να δείξει άμεσα και το ελληνικό χρηματοπιστωτικό σύστημα και το επενδυτικό κοινό, κυρίως λόγω της διαρκούς και σταθερής ποιοτικής αναβάθμισης της ελληνικής ναυτιλιακής επιχειρηματικότητας. 

 

Οι προκλήσεις συνεπώς είναι μεγάλες, ειδικά όταν οι ετήσιοι τζίροι στους ναύλους της διεθνούς ναυλαγοράς προσεγγίζουν κατ’ εκτίμηση τα $400 δισ., και είναι πλέον βέβαιο ότι στην περίπτωση της Ελλάδος η ναυτιλία θα προσελκύσει και νέους επιχειρηματίες.

 

Κυρίες και Κύριοι,

Μπροστά στην παγκόσμια έκρηξη της Ναυτιλίας ,δεν μείναμε απαθείς. Κάποιοι πιστεύουν ότι πιθανώς δεν  κάναμε όσα θα έπρεπε να κάνει μια χώρα που είναι ούτως ή άλλως στρατηγικός παίκτης στην παγκόσμια αυτή αγορά. Προσπαθήσαμε όμως να ακυρώσουμε στρεβλώσεις και αγκυλώσεις πολλών ετών και καλύψουμε το χαμένο έδαφος σε πολύ λίγο χρόνο.  

 

Έτσι, για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ναυτιλίας και των δεσμών της με την εθνική οικονομία, τα τελευταία χρόνια έχουμε προχωρήσει στη λήψη σημαντικών μέτρων όπως, μεταξύ άλλων:

   Την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητα του εθνικού νηολογίου, με μέτρα που είχαν από χρόνια υιοθετηθεί από τις ανταγωνίστριες χώρες της Ευρώπης, με αποτέλεσμα να προσελκυσθούν δεκάδες πλοία, και το σημαντικότερο, μικρής ηλικίας αλλά και νεότευκτα.

 Να σημειωθεί ότι στους 10 πρώτους μήνες του 2007, ο υπό ελληνική σημαία στόλος ενισχύθηκε με 124 πλοία, χωρητικότητας 5.100.000 κόρων περίπου.

       Καλύφθηκε το νομικό κενό για τη λειτουργία P&I Clubs στην Ελλάδα.

       Ενθαρρύναμε τον θεσμό της ναυτικής διαιτησίας.

 

       Ψηφίσθηκαν νόμοι όπως :

        α) ο ν. 3450/2006 για την αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης ο οποίος πέρα από την  αναδιοργάνωση  του εκπαιδευτικού πλαισίου καθιέρωσε την ισοτιμία του πτυχίου του Πλοιάρχου και του Μηχανικού Α τάξεως με το πτυχίο του αποφοίτου των ΤΕΙ.

       β) ο ν. 3490/2006 για την ίδρυση Ινστιτούτου Ναυτικής Κατάρτισης ανέργων ναυτικών.

Επισημαίνω, στο σημείο αυτό ότι αναγνωρίζοντας το ρόλο των Ελλήνων ναυτικών και τα διαθρωτικά προβλήματα του κλάδου, έχουμε μειώσει το συντελεστή φορολογίας του εισοδήματός στα συμβολικά επίπεδα του 1% για τα κατώτερα πληρώματα και του 3% για τους αξιωματικούς.

 

   Έγιναν ρυθμίσεις για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του υπό Ελληνική σημαία κρουαζιερόπλοιου με σκοπό την άνθηση και πάλι της Ελληνικής κρουαζιέρας, με σημαντικά αποτελέσματα στην αύξηση του τουριστικού ρεύματος και στην μείωση της ναυτικής ανεργίας. 

   Έγινε τροποποίηση του πλαισίου των θαλάσσιων ενδομεταφορών ώστε να είναι δυνατή η σύναψη συμβάσεως ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας 12ετούς διάρκειας αντί μονοετούς που ίσχυε, με υψηλές ποιοτικές απαιτήσεις.

    Επίσης, εφαρμόστηκε πρόγραμμα δωρεάν εισιτηρίων για τους κατοίκους των μικρών νησιών. Τη φετινή περίοδο το 60% των επιβατών μετακινήθηκε με νεότευκτα πλοία, ενώ το ποσοστό αυτό θα ανέβει στο 70% το 2008. Ο ανταγωνισμός λειτουργεί σημαντικά, αφού σε όλες τις γραμμές του Αιγαίου δραστηριοποιούνται από 2 έως 6 εταιρείες.

   Άρχισαν δειλά – δειλά, παρά τα τεχνικά προβλήματα, τα πρώτα βήματα της δραστηριοποίησης των υδροπλάνων στην νησιωτική συγκοινωνία.

   Στο θέμα της λιμενικής πολιτικής, είναι γνωστό ότι έχει υπογραφεί με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, χρηματοδοτικό πρωτόκολλο 3 δισ. για έργα 6 δισ. Τα έργα αυτά ήδη έχουν ξεκινήσει. Υλοποιούνται έργα εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ για την ασφάλεια των λιμένων αλλά και για την κατασκευή μεγάλων λιμενικών υποδομών, όπως της προβλήτας 6 στη Θεσσαλονίκη και της προβλήτας 1 στον Πειραιά. Παράλληλα έχουν προωθηθεί σημαντικού ύψους έργα με  αυτοχρηματοδότηση.

   Τέλος, αναβαθμίστηκε σε σημαντικό βαθμό, το ίδιο το Υπουργείο τόσο με την ενδυνάμωσή του με το πρώην Υπουργείο Αιγαίου όσο και με την διοικητική και επιχειρησιακή του ικανότητα. Αυτός είναι άλλωστε και ένας από τους λόγους που μας δόθηκε πρόσφατα η δυνατότητα να υπογράψουμε με τον Γεν. Γραμ. του ΙΜΟ τη Συμφωνία για την εθελοντική επιθεώρηση της από μέρους μας της σωστής εφαρμογής των Διεθνών Ναυτιλιακών Συμβάσεων. Η υποστήριξή μας άλλωστε στο διεθνή αυτό οργανισμό αποδείχτηκε έμπρακτα, με την πρόσφατη συνεισφορά μας, ύψους $1 εκατ., με στόχο να καταπολεμηθεί η πειρατεία.  

 Κυρίες και Κύριοι,

 

Θα ήθελα τώρα να αναφερθώ στους 4 βασικούς άξονες της πολιτικής μας για το επόμενο διάστημα αφού τονίσω ότι η πολιτική μας έχει συνέχεια και συνέπεια και θα στηριχθεί στις βάσεις της πολιτικής που ξεκίνησε η κυβέρνηση μας εδώ και τέσσερα σχεδόν χρόνια. Οι άξονες αυτοί είναι:

 

1.  ΠΡΩΤΟΣ ΑΞΟΝΑΣ: Η περαιτέρω υποστήριξη της ναυτιλιακής βιομηχανίας με σκοπό να γίνει πιο αποδοτική η εκμετάλλευση της ευνοϊκής συγκυρίας, που λαμβάνει χώρα την περίοδο αυτή, στην διεθνή ναυλαγορά. Ο άξονας αυτός περιλαμβάνει μέτρα που, μεταξύ άλλων, θα μειώσουν τις αγκυλώσεις και τις στρεβλώσεις της ελληνικής αγοράς.    

2.  ΔΕΥΤΕΡΟΣ ΑΞΟΝΑΣ: Η εισαγωγή νέων καινοτόμων μέτρων και δράσεων για την διαφοροποίηση του ελληνικού ναυτιλιακού προϊόντος και των υπηρεσιών στην διεθνή αγορά.

3.  ΤΡΙΤΟΣ ΑΞΟΝΑΣ: Η ενσωμάτωση των πολιτικών της ναυτιλίας στις νησιωτικές πολιτικές και το αντίστροφο. Οι συνέργιες και οι οικονομίες που μπορούν να δημιουργηθούν από την συνένωση των 2 Υπουργείων μπορούν να αναδείξουν, ίσως για πρώτη φορά, το αιγιακό περιβάλλον και την οικονομία του σε πρωταγωνιστές στο διεθνές στερέωμα. 

 4. ΤΕΤΑΡΤΟΣ ΑΞΟΝΑΣ: Η κοινωνική διαβούλευση και η αποδοχή των πρωτοβουλιών μας από όλους τους ενδιαφερόμενους. Θέλουμε συμφωνίες και συνεργασίες, δεν θα αιφνιδιάσουμε, θα ενσωματώσουμε σε κάθε πολιτική μας την φιλο-περιβαλλοντική διάσταση. 

 

Κυρίες και Κύριοι,

Έχουμε ένα κοινό στόχο. Να βελτιώσουμε την ελληνική ναυτιλία με σκοπό να έχουμε περισσότερες και καλύτερα αμειβόμενες θέσεις εργασίας για τους ναυτικούς και τους εργαζόμενους στην στεριά, περισσότερα έσοδα για το κράτος τους και επιχειρηματίες, καθαρότερες θάλασσες.

Εφόσον ο στόχος είναι κοινός, ήρθε πιστεύω η ώρα το Υπουργείο να παίξει έναν νέο ρόλο.

 

Τον ρόλο του συντονιστή, το ρόλο του διευθυντή μιας εξαιρετικής συστάδας, ή όπως αλλιώς λέγεται στην διεθνή ορολογία: τον ρόλο του Maritime Cluster Manager.

 

Τα διεθνή παραδείγματα άλλων χωρών, παραδοσιακών αλλά και πιο σύγχρονων στην ναυτιλία, μας δείχνουν πως η λογική της συσπείρωσης και της συνεργασίας, έχει φέρει εντυπωσιακά αποτελέσματα.

 

Επεξεργαζόμαστε ένα σχέδιο που θα δημιουργήσει ένα επιτυχημένο μοντέλο Maritime Cluster, που θα ενεργοποιήσει συνεργασίες και συνέργιες μεταξύ των μελών του, θα περιορίσει τις αντιπαραθέσεις και τις συγκρούσεις, θα ενσωματώσει πολιτικές ενίσχυσης της ναυτιλίας σε κάθε συμβατό μέτρο που λαμβάνει η Πολιτεία και θα μειώσει την γραφειοκρατία εισάγοντας απλουστεύσεις.

Το Cluster θα ενημερώνει άμεσα για κάθε τι νέο που ενδιαφέρει την αγορά και θα βοηθάει τους ενδιαφερόμενους στην υλοποίηση αναπτυξιακών τους προγραμμάτων.

Επίσης, θα συνδέσει την ναυτιλία με τους άλλους παραγωγικούς κλάδους, θα ενισχύσει και θα ενσωματώσει τον όρο «ποιότητα» σε κάθε δραστηριότητα που απαιτείται.

Στις αρμοδιότητές του θα είναι η ανάπτυξη του σχετικού χρηματοπιστωτικού τομέα, η προσέλκυση νέων κεφαλαίων και επενδύσεων από την αλλοδαπή ή από το εσωτερικό, αλλά και η προώθηση ποιοτικότερων συνθηκών εργασίας και διαβίωσης στο ευρύτερο ναυτιλιακό κέντρο του Πειραιά.

Δεν επιθυμούμε τους περιστασιακούς επενδυτές. Επιθυμούμε να δημιουργήσουμε ένα σταθερό και ποιοτικό περιβάλλον που θα αναπτύσσεται διαχρονικά η επιχειρηματικότητα με ασφάλεια και αξιοπιστία.

  

Πιο εξειδικευμένα το σχέδιο δράσης μας περιλαμβάνει 10 βασικές πολιτικές που στόχο έχουν:

 

1.  ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΣΗΜΑΙΑ. Να κάνουν την ελληνική σημαία πρώτη στο κόσμο και σε ποσοτικά και σε ποιοτικά στοιχεία. Σχεδιάζουμε μέτρα, που θα ενισχύσουν τους όρους και τις συνθήκες ύψωσης της ελληνικής σημαίας με την παράλληλη βελτίωση των συνθηκών και των ευκαιριών ανάπτυξης των «στεριανών» ναυτιλιακών και παρα-ναυτιλιακών δραστηριοτήτων.  

 

2.  ΈΛΛΗΝΕΣ ΝΑΥΤΙΚΟΙ. Να δημιουργηθούν νέες, πιο υψηλά αμειβόμενες, θέσεις εργασίας για τους Έλληνες ναυτικούς. Οι πολιτικές μας στόχο έχουν: α) να βελτιώσουν το επίπεδο εκπαίδευσης και κατάρτισης ώστε να καταστήσουμε τους Έλληνες ναυτικούς ολοένα και πιο απαραίτητους στα νέα πανάκριβα και υπερσύγχρονα πλοία και β) να ενθαρρύνουμε τους νέους να στραφούν στο ναυτικό επάγγελμα, κυρίως στις θέσεις ευθύνης της γέφυρας και της μηχανής. Στο πλαίσιο αυτό της πολιτικής μας, περιλαμβάνονται ολοκληρωμένες στρατηγικές αναβάθμισης της εικόνας της ναυτιλίας και της προστασίας της θάλασσας.

 

3.  LOGISTICS – ΣΥΝΔΥΑΣΜΕΝΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ. Να δημιουργήσουμε τις υποδομές και τα μέτρα για την ανάπτυξη των συνδυασμένων μεταφορών και την ένταξη της χώρας στους διεθνείς μεταφορικούς άξονες και στις διεθνείς εφοδιαστικές αλυσίδες τροφοδοσίας. Στόχος μας είναι να εντάξουμε, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στον κόσμο γενικότερα, το πλοίο στις διαδικασίες και στις πρακτικές των logistics.

 

4.  ΛΙΜΕΝΕΣ. Να δημιουργήσουμε εκείνο το λιμενικό περιβάλλον με το οποίο θα ενεργοποιηθούν πιο αποδοτικά και θα αξιοποιηθούν εν τέλει οι λιμενικές μας υποδομές. Το νέο περιβάλλον πρέπει να είναι πιο ανταγωνιστικό, με στόχο:

   και οι εξαγωγές των ελληνικών προϊόντων και οι εισαγωγές να γίνονται με οικονομικότερο τρόπο,

   και να διευρυνθούν οι εμπορικές μας αγορές αλλά

   και να προσελκύσουμε διερχόμενα φορτία.

Η Ελλάδα, όπως κατ’ επανάληψη έχει ειπωθεί βρίσκεται σε στρατηγικό σημείο στο παγκόσμιο εμπόριο, κυρίως σήμερα που οι συνθήκες στην Νοτιοανατολική Ευρώπη το ευνοούν περισσότερο.

Είμαστε αποφασισμένοι να δημιουργήσουμε τις συνθήκες με τις οποίες οι αναξιοποίητες επί δεκαετίες λιμενικές υποδομές, επιβατικές και εμπορευματικές, να αναβαθμιστούν και να προσφέρουν έσοδα και νέες (πολλές νέες) θέσεις εργασίας στην ελληνική κοινωνία, που τόσο πολύ τις έχει ανάγκη.     

5.  ΘΑΛΑΣΣΙΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ. Να επενδύσουμε περισσότερο και με πιο γόνιμη συνεργασία με όλα τα συναρμόδια όργανα, στον κλάδο του θαλάσσιου τουρισμού, είτε αυτό λέγεται κρουαζιέρα, είτε yachting και σκάφη αναψυχής, είτε μαρίνες, είτε καταδυτικά πάρκα, είτε αλιευτικός τουρισμός κ.ο.κ. 

6.  ΈΡΕΥΝΑ & ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ. Να αξιοποιήσουμε στο μέγιστο τις δυνατότητες που προσφέρει η σύγχρονη τεχνολογία σε όλους τους κλάδους της ναυτιλίας, κυρίως στους κλάδους της ναυπηγικής και ναυπηγοεπισκευής αλλά και των επικοινωνιών. Είμαστε πρόθυμοι να ενισχύσουμε την καινοτομία, την ποιότητα και την τυποποίηση, την εκπαίδευση και την κατάρτιση, την έρευνα και την ανάπτυξη (R&D) για την ναυτιλία και το θαλάσσιο και νησιωτικό περιβάλλον.

7.  ΛΙΜΕΝΙΚΟ ΣΩΜΑ. Να εγγυηθούμε για την διαρκή εφαρμογή και τήρηση των κανόνων ασφαλούς ναυσιπλοΐας και άσκησης της υγιούς ναυτιλιακής και αλιευτικής δραστηριότητας αλλά και για την αποτελεσματικότερη φύλαξη των συνόρων μας και του θαλάσσιου περιβάλλοντός μας, με την συνεχή αναβάθμιση του προσωπικού και του εξοπλισμού του Λ.Σ.

 

8.  ΝΗΣΙΩΤΙΚΟΤΗΤΑ. Να διασφαλίσουμε την ποιοτική συγκοινωνιακή σύνδεση των νησιών μας καθ’ όλη την διάρκεια του χρόνου. Να δημιουργήσουμε εκείνες τις συνθήκες απεξάρτησης των νήσων από το Κέντρο, να ενισχύσουμε τις δομές τους, την παραγωγικότητά τους, την τοπική παραδοσιακή τους οικονομία, να προστατεύσουμε και να προβάλουμε τον πολιτισμό τους. 

 

9.  ΔΙΕΘΝΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑ. Να πρωταγωνιστήσουμε στην ναυτιλιακή και νησιωτική πολιτική στα διεθνή και ευρωπαϊκά όργανα. Έχουμε αναλογιστεί το μέγεθός μας, το κύρος που μας προσδίδει η ναυτιλία μας και η παγκόσμια ιδιομορφία μας στο θέμα της νησιωτικότητας και είμαστε αποφασισμένοι να αναλάβουμε περισσότερες πρωτοβουλίες στα διεθνή fora των αποφάσεων, με σκοπό να προωθηθούν οι ελληνικές θέσεις και τα ελληνικά συμφέροντα.

 

10.  ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ. Τέλος, βασική παράμετρος όλων των πολιτικών μας είναι η προστασία του περιβάλλοντος. Οι πιο εξειδικευμένες πολιτικές μας περιλαμβάνουν μέτρα που θα ενισχύσουν την φιλοπεριβαλλοντική διάσταση του πλοίου στο διεθνές εμπόριο, θα αυξήσουν την αποτελεσματικότητά μας σε περιπτώσεις θαλάσσιας ρύπανσης, θα βελτιώσουν την ποιότητα των θαλάσσιων υδάτων και των παραλιών, θα περιορίσουν την σπατάλη μας σε πόρους και ενέργεια και θα προστατεύσουν το ευαίσθητο οικοσύστημα των νησιών μας.  

Κυρίες και κύριοι,

Ο ναυτιλιακός και νησιωτικός χώρος χρειάζεται ένα νέο όραμα και μια οργανωμένη και ολοκληρωμένη παρέμβαση. Το Υπουργείο είναι πρόθυμο και ικανό να το κάνει. Αρκεί όλοι να συστρατευτούμε για το σκοπό αυτό. Σας καλώ όλους εσάς, τους κατοίκους των ελληνικών νησιών, τους επιχειρηματίες της ναυτιλίας και του εμπορίου, τους ναυτικούς, τους εργαζόμενους στα ναυτιλιακά γραφεία, τους «πράσινους» ακτιβιστές, τους μαθητές που είναι αποφασισμένοι ή που σκέφτονται το μέλλον τους στη θάλασσα. Σας ζητώ να δράσουμε όλοι μαζί, να συνεργαστούμε για το κοινό οικονομικό και κοινωνικό συμφέρον, για το συμφέρον του περιβάλλοντος.

Σας ευχαριστώ πολύ.


Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου & Νησιωτικής Πολιτικής