Χαιρετισμός του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών σε συνέδριο του Economia Business Tank με θέμα: «Ναυτιλιακά Κεφάλαια/ Νέες Μορφές Χρηματοδότησης»

Αθήνα, 28.05.2008

Κυρίες και κύριοι,

Η ελληνική ναυτιλία διανύει μια από τις πλέον δημιουργικές περιόδους της ιστορίας της. Τα ελληνικά πλοία μεταφέρουν το 20% των αγαθών που διακινούνται παγκοσμίως. Οι Έλληνες πλοιοκτήτες ξεπέρασαν με επιτυχία τα προβλήματα που αντιμετώπισε η παγκόσμια ναυτιλία στις αρχές της δεκαετίας. Επένδυσαν σε νέα πλοία. Και όταν στα τέλη του 2002 ξεκίνησε η νέα ανοδική πορεία της παγκόσμιας ναυτιλίας με τη ραγδαία ανάπτυξη του παγκόσμιου εμπορίου, αξιοποίησαν από πλεονεκτική θέση τη συγκυρία.

Η εξέλιξη αυτή επιβεβαιώνει ότι η ναυτιλία είναι ο πλέον εξωστρεφής τομέας της οικονομίας μας. Ένας τομέας, που συνεισφέρει σημαντικά στην οικονομία της χώρας. Οι εισπράξεις από μεταφορές, που προέρχονται κατά βάση από την εμπορική ναυτιλία, αυξάνονται με σταθερά υψηλούς ρυθμούς τα τελευταία χρόνια. Το πρώτο τρίμηνο του 2008, ξεπέρασαν τα 4,8 δις. ευρώ από 3,7 δις. ευρώ στο αντίστοιχο διάστημα του 2007, σημείωσαν δηλαδή αύξηση κατά 32%.

Η ελληνική ναυτιλία ωφελήθηκε σημαντικά την τελευταία πενταετία από την άνθηση του διεθνούς εμπορίου σε συνδυασμό με την εμφάνιση νέων αναδυόμενων μεγάλων οικονομιών στον παγκόσμιο χάρτη. Παράλληλα, ο ελληνικός εφοπλισμός επέδειξε ιδιαίτερη επινοητικότητα σε ό,τι αφορά την αξιοποίηση των νέων πηγών χρηματοδότησης. Πολλές ναυτιλιακές εταιρείες εισήλθαν στα μεγάλα ξένα χρηματιστήρια και άντλησαν πολύτιμα κεφάλαια για την επέκτασή τους. Επίσης, δημιούργησαν νέα προϊόντα -π.χ. πλοία για τη μεταφορά υγροποιημένου φυσικού αερίου, παγοθραυστικά tankers κ.ο.κ.- μπαίνοντας με αξιώσεις σε νέες αγορές. Είναι, επίσης, πολύ σημαντικό ότι οι Έλληνες εφοπλιστές αξιοποίησαν την θετική συγκυρία στο διεθνές εμπόριο και την ενίσχυση της οικονομικής τους θέσης για την ανανέωση σε μεγάλο βαθμό του στόλου τους, συμβάλλοντας έτσι σε ασφαλείς και φιλικές προς το περιβάλλον θαλάσσιες μεταφορές.

Σήμερα, πολλοί εφοπλιστές μας επενδύουν στην ξηρά και αξιοποιούν τα μεγάλα αναπτυξιακά αποθέματα που διαθέτει ο τόπος μας. Στον τουρισμό, την ενέργεια, τις υπηρεσίες. Από την πλευρά της η Κυβέρνηση, καταβάλλει κάθε προσπάθεια για να δημιουργήσει ένα φιλικό περιβάλλον για τις επενδύσεις. Δημιουργήσαμε ένα απλούστερο και πιο ανταγωνιστικό φορολογικό σύστημα με τη φορολογική μεταρρύθμιση. Θεσπίσαμε ισχυρά επενδυτικά κίνητρα με τον Επενδυτικό Νόμο. Δημιουργήσαμε νέες αγορές με τη μεταρρύθμιση για τις Συμπράξεις Δημόσιου-Ιδιωτικού Τομέα. Στο πλαίσιο της Ψηφιακής Στρατηγικής, προωθούμε τις νέες τεχνολογίες στη δημόσια διοίκηση - προωθούμε την ευρυζωνικότητα. Με την πολιτική μας για τις αποκρατικοποιήσεις δημιουργήσαμε ένα ανταγωνιστικό τραπεζικό σύστημα, το οποίο διαδραματίζει πλέον καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Εξασφαλίζουμε καλύτερες και φθηνότερες τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις, μέσα από την ενίσχυση του ανταγωνισμού και τη συμφωνία στρατηγικής συμμαχίας για τον ΟΤΕ.

Προωθούμε τον εκσυγχρονισμό της λειτουργίας και την ανάπτυξη των λιμανιών της χώρας, για να ενισχύσουμε το ρόλο της χώρας μας ως κέντρο διαμετακομιστικού εμπορίου στην ευρύτερη περιοχή μας. Ήδη, στο πλαίσιο του διεθνούς διαγωνισμού για την παραχώρηση των εμπορευματικών σταθμών των δύο μεγάλων λιμανιών της χώρας, του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, έχουν υποβληθεί προσφορές από μεγάλες εταιρίες που δραστηριοποιούνται στον τομέα αυτό.

Κυρίες και κύριοι,

Η Κυβέρνηση δίνει μεγάλη προτεραιότητα στην προσέλκυση των ναυτιλιακών εταιριών στην Ελλάδα. Στο πλαίσιο αυτό, με τον συνάδελφό μου Υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Βουλγαράκη, είχαμε τον προηγούμενο μήνα μία συνάντηση με τα Προεδρεία της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας. Ένα από τα βασικά θέματα που συζητήσαμε ήταν η πρόσφατη ευρωπαϊκή οδηγία που αφορά στο φόρο συγκέντρωσης κεφαλαίων, η οποία απασχολεί έντονα τις ναυτιλιακές επιχειρήσεις. Η θέση της Κυβέρνησης είναι ότι θα κάνει ό,τι χρειάζεται, προκειμένου να διασφαλισθεί ότι δεν θα υπάρξει καμία επίπτωση στην ελληνική ναυτιλία. Παράλληλα, δημιουργήσαμε το θεσμικό πλαίσιο για την είσοδο υγιών και αξιόπιστων ναυτιλιακών εταιριών στο Χρηματιστήριο της Αθήνας, ώστε να έχουν επιπλέον δυνατότητα άντλησης κεφαλαίων.

Κάνουμε βήματα για να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα της γραφειοκρατίας. Επιδιώκουμε να αποκτήσουμε μια ευέλικτη και αποτελεσματική δημόσια διοίκηση. Μεγάλα επενδυτικά σχέδια που είχαν «βαλτώσει» επί σειρά ετών στα γρανάζια της γραφειοκρατίας προχωρούν. Απλουστεύονται οι διαδικασίες για την ίδρυση και την εγκατάσταση των νέων επιχειρήσεων. Παράλληλα, στο πλαίσιο της πολιτικής για τη μείωση του διοικητικού βάρους, προχωρούμε στον εντοπισμό και την απάλειψη των ρυθμίσεων εκείνων που προκαλούν περιττό κόστος στις επιχειρήσεις. Στόχος είναι να μειώσουμε κατά 25% το διοικητικό βάρος για τις επιχειρήσεις τα επόμενα χρόνια. Η αντιμετώπιση της γραφειοκρατίας είναι μία συνεχής διαδικασία, στην οποία είμαστε σταθερά προσηλωμένοι.

Κυρίες και κύριοι,

Η Κυβέρνηση προχωρά με αποφασιστικότητα την πολιτική των μεταρρυθμίσεων. Και το έχει αποδείξει σε κάθε περίπτωση. Η χώρα μας έχει μεγάλα αναπτυξιακά αποθέματα και έχει μια στρατηγική της θέση στην Νοτιοανατολική Ευρώπη, όπου έχει έναν κεντρικό ρόλο στην ανάπτυξη της περιοχής. Και υπάρχει όλο και μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στις προοπτικές της από τους επενδυτές. Γίνονται επενδύσεις που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητά της, όπως είναι και η επένδυση της Deutsche Telekom στο πλαίσιο της συμφωνίας στρατηγικής συνεργασίας για τον ΟΤΕ.

Συνεχίζουμε την προσπάθεια, ώστε η ελληνική ναυτιλία να θεωρεί ότι μπορεί να βασίζεται στη χώρα μας. Με υπευθυνότητα και με συνέπεια βάζουμε τις βάσεις για μια δυναμική οικονομία και μια δίκαιη κοινωνία. Σήμερα, η ελληνική οικονομία προσφέρεται για επενδύσεις σε πολλούς κλάδους.

Σας ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας

Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών