Ομιλία του ΥΕΝΑΝΠ Γιώργου Βουλγαράκη στην Άτυπη Σύνοδο Υπουργών Μεταφορών που
πραγματοποιείται στην Σλοβενία
06-05-2008
Ο Υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής Γιώργος
Βουλγαράκης συμμετείχε στην Άτυπη Σύνοδο των Υπουργών Μεταφορών της Ευρωπαϊκής
Ένωσης που έγινε στην Σλοβενία
Κατά την διάρκεια της παρέμβασής του ο κ. Βουλγαράκης εστιάστηκε στα θέματα των
Ευρωπαϊκών Δικτύων μεταφορών με έμφαση στις θαλάσσιες μεταφορές. Ακολουθεί το
πλήρες κείμενο της ομιλίας του κ. Υπουργού.
«Κύριε Πρόεδρε, αγαπητοί συνάδελφοι,
Η ανάπτυξη του πανευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών είναι ζωτικής σημασίας για την
οικονομική ανάπτυξη της ΕΕ, και ιδιαίτερα για την οικονομική ανάπτυξη των
περιφερειακών χωρών όπως η Ελλάδα, καθώς η αποδοτική μεταφορά συμβάλλει στην
ενίσχυση της οικονομικής και κοινωνικής συνοχής.
Η χρηματοδότηση των αυξανόμενων απαιτήσεων των επενδύσεων μέσω της δημόσιας
χρηματοδότησης, εντούτοις, έχει ορισμένα όρια και περιορισμούς. Επομένως οι
εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης πρέπει να κινητοποιηθούν προκειμένου να
ικανοποιηθεί η αυξανόμενη ζήτηση. Σε αυτήν την έκταση, η συμμετοχή της ιδιωτικής
χρηματοδότησης με την ανάπτυξη των δημόσιων -ιδιωτικών σχεδίων συνεργασίας
(Public – Private Partnership – PPP) φαίνεται να είναι μια ικανοποιητική λύση,
υπό τον όρο ότι τα PPPs εφαρμόζονται με τέτοιο τρόπο ώστε αυτός να ικανοποιεί το
δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα. Η Ελλάδα έχει αναπτύξει διάφορα σημαντικά έργα
υποδομής κάτω από επιτυχή σχέδια PPP και πιστεύουμε ότι η ανταλλαγή των
καλύτερων πρακτικών μεταξύ των Κρατών - Μελών μπορεί να παράσχει πολύτιμη
βοήθεια για αυτό το σύνθετο και δύσκολο έργο. Αυτός είναι ένας τομέας όπου η Ε.Ε.
μπορεί να διαδραματίσει ένα σημαντικό ρόλο.
Όσον αφορά στο ζήτημα της διασταυρούμενης-χρηματοδότησης, μια ευρύτερη προοπτική,
η οποία αγγίζει τη συνδυασμένη μεταφορά στον πυρήνα της και αντιλαμβάνεται το
σύστημα μεταφοράς ως ένα ενοποιημένο δίκτυο, μπορεί να είναι ευεργετικότερη.
Επομένως, τα κερδοφόρα μέρη της υποδομής μεταφορών πρέπει να συμβάλουν στην
ανάπτυξη των καθόλου (ή λιγότερο) κερδοφόρων μερών. Παραδείγματος χάριν, η
κατασκευή μιας σιδηροδρομικής γραμμής σε μια ορεινή περιοχή θα μπορούσε να
αποτελέσει μέρος ενός συνδυασμένου συστήματος και να χρηματοδοτηθεί από άλλα
μέρη αυτού του συστήματος, όπως οι κεντρικοί εμπορευματικοί σταθμοί.
Θα ήθελα να τονίσω τη σημασία του συντονισμού, όσον αφορά στα προγράμματα που
έχουν προτεραιότητα και ειδικά όσα έχουν διασυνοριακά τμήματα. Η καλύτερη δυνατή
χρήση των κεφαλαίων, ειδικά λόγω των περιορισμένων πόρων, είναι απαραίτητη και
επομένως ο καλός συντονισμός ενεργειών σε επίπεδο ΕΕ, είναι ζωτικής σημασίας. Η
θετική εμπειρία από το διορισμό συντονιστών TEN-T (Trans-European Transport
Networks) σε προγράμματα προτεραιότητας είναι η καλύτερη απόδειξη του ρόλου που
η ΕΕ μπορεί να παίξει σε αυτόν τον τομέα. Πιστεύουμε ότι αυτός ο συντονιστικός
ρόλος θα πρέπει να επεκταθεί και στις γειτονικές χώρες. Η πρωτοβουλία για τη
δημιουργία μιας Κοινότητας Μεταφορών στην περιοχή των Βαλκανίων είναι ένα άριστο
παράδειγμα ενός τέτοιου συντονιστικού ρόλου στις Τρίτες χώρες, ο όποιος μπορεί
πραγματικά να διευκολύνει τον τομέα των μεταφορών με τη βοήθεια της επιτάχυνσης
της ανάπτυξης υποδομής, την ενίσχυση των διασυνοριακών διαδικασιών και την
περαιτέρω ενσωμάτωση στην αγορά μεταφορών.
Σε αυτό το πλαίσιο, χαιρετίζουμε το διορισμό του κ. Luis Valente de Oliveira ως
ευρωπαϊκό συντονιστή για τους αυτοκινητόδρομους της θάλασσας.
Αγαπητοί συνάδελφοι, επιτρέψτε μου να αναφερθώ σε ένα καλό παράδειγμα
συντονισμού και εφαρμογής ενός ΤΕΝ-Τ προγράμματος, την λεωφόρο της θάλασσας της
ανατολικής Μεσογείου.
Η ανάπτυξη και η χρηματοδότηση των λεωφόρων της θάλασσας και των λεωφόρων της
θάλασσας της ανατολικής Μεσογείου ( East Med MoS) που περιλαμβάνει και την
ελληνική επικράτεια, ενσωματώθηκε στις πιο πρόσφατες οδηγίες της Ευρωπαϊκής
Επιτροπής για τα διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών (TEN-T revision - 2004).
Για να βελτιωθεί η συνολική αποδοτικότητα του συστήματος μεταφορών στην
ανατολική Μεσόγειο και να προαχθεί ο σχεδιασμός προγραμμάτων Λεωφόρων της
Θάλασσας (Motorways of the Seas - MOS), έχει καθιερωθεί μια πιο στενή συνεργασία
μεταξύ της Ελλάδας, της Ιταλίας, της Μάλτας, της Κύπρου και της Σλοβενίας και
έχουν υπογραφεί Μνημόνια Συνεργασίας σαν μια κοινή πλατφόρμα δράσης. Ένα κοινό
TEN-T πρόγραμμα σχετικά με την επεξεργασία ενός κύριου σχεδίου για την ανάπτυξη
των Λεωφόρων της θάλασσας στην ανατολική Μεσόγειο έχει ήδη προωθηθεί. Η
προετοιμασία του Κύριου Σχεδίου για την ανάπτυξη των Λεωφόρων της περιοχής της
ανατολικής Μεσογείου (MED MOS) είναι ένα έργο σημαντικής σπουδαιότητας για την
επίτευξη των βασικών στόχων της πιο πρόσφατης TEN-T επέκτασης και ανταποκρίνεται
στις βασικές προϋποθέσεις της πολιτικής μεταφορών της ΕΕ.
Οι πέντε συνεργάτες έχουν απευθύνει πρόσκληση για κοινοπραξίες που αποτελούνται
τουλάχιστον από λιμάνια και τερματικά λιμένων (τουλάχιστον δύο λιμάνια
/τερματικά λιμένων δύο διαφορετικών Κρατών - Μελών) και χειριστές θαλάσσιων
μεταφορών, για να υποβάλουν προτάσεις για το πρόγραμμα Λεωφόροι της Θάλασσας
σχετικά με τις Λεωφόρους της θάλασσας της ανατολικής Μεσογείου, όπως καθορίζεται
στο πρόγραμμα προτεραιότητας αριθ. 21 των TEN-T οδηγιών.
Οι προτάσεις προγραμμάτων θα αξιολογηθούν από κοινού από τις αντίστοιχες αρχές
των χωρών που εμπλέκονται άμεσα. Ο στόχος αυτής της πρότασης είναι να
προσδιοριστούν τα προγράμματα MOS που θα συμβάλουν στην ανάπτυξη του
διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών και θα γίνουν μέρος του κύριου σχεδίου MOS της
περιοχής.
Πρέπει να τονιστεί ότι η σύνδεση των Λεωφόρων της θάλασσας της ανατολικής και
της δυτικής Μεσογείου προορίζεται να είναι ένα επόμενο μεγάλο βήμα στην ανάπτυξη
των Λεωφόρων της θάλασσας στη Μεσόγειο».
Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου & Νησιωτικής Πολιτικής
|