Ομιλία ΥΕΝΑΝΠ Γιώργου Βουλγαράκη στην έδρα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ)

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ - Παρασκευή, 16 Μαΐου 2008

Ο Υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής Γιώργος Βουλγαράκης, επισκέφθηκε χθες τους ανακαινισμένους χώρους της έδρας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) στο Λονδίνο, κατόπιν πρόσκλησης του Γενικού Γραμματέα του Ευθυμίου Μητρόπουλου.

Ο Υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Γιώργος Βουλγαράκης, επισκέφθηκε χθες τους ανακαινισμένους χώρους της έδρας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) στο Λονδίνο, κατόπιν πρόσκλησης του Γενικού Γραμματέα του, κ. Ευθυμίου Μητρόπουλου.

Τα κύρια σημεία της ομιλίας του κ. Υπουργού έχουν ως εξής:

« Σε όλη την 60χρονη ιστορία του, ο IMO αποδεικνύει συνεχώς τη δέσμευσή του για την πρόοδο, την ανάπτυξη και την καινοτομία. Το σημαντικό έργο που επιτελεί, και η παγκόσμια εκτίμηση που έχει κατακτήσει η οργάνωση και ο Γενικός Γραμματέας κ. Μητρόπουλος αποτελούν την καλύτερη εγγύηση για τη συνεχή επιτυχία στο μέλλον.

Περίπου 50.000 εμπορικά πλοία, που είναι καταχωρημένα σε νηολόγια περίπου 150 χωρών, επανδρώνονται σήμερα με πάνω από ένα εκατομμύριο ναυτικούς, που αντιπροσωπεύουν ουσιαστικά κάθε υπηκοότητα. Αυτή η διεθνοποιημένη βιομηχανία, είναι η διεθνής ναυτιλία που παράγει σήμερα κατ' εκτίμηση ετήσια έσοδα πάνω από $380 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ, τα οποία αποτελούν περίπου πέντε τοις εκατό του παγκόσμιου ΑΕΠ.

----------------------

Tα στοιχεία αποκαλύπτουν όχι μόνο τον εξωστρεφή και δυναμικό χαρακτήρα της ναυτιλίας, αλλά και την εξάρτησή της από τις διεθνείς πολιτικές εξελίξεις και τις οικονομικές παραμέτρους.

Η πρόκλησή για μας είναι να διαμορφώσουμε στρατηγικές και πολιτικές που θα εξασφαλίσουν στη ναυτιλία τη δυνατότητα να συνεχίσει μια δυναμική πορεία στο μέλλον. Στρατηγικές και πολιτικές οι οποίες θα επιλύσουν ή θα συγκρατήσουν τα προβλήματα και τις δυσλειτουργίες, δημιουργώντας την περαιτέρω δυνατότητα για τη συνεχή ανάπτυξη.

----------------------

Η ναυτιλία θα αντιμετωπίσει τέσσερις κύριες προκλήσεις την επόμενη δεκαετία:

• Τη δυναμική του δια θαλάσσης εμπορίου και της δομής του,
• Την προστασία και συντήρηση του θαλάσσιου περιβάλλοντος, μαζί με την ανάγκη να ενισχύσει συνεχώς η θαλάσσια ασφάλεια,
• Το έλλειμμα του ανθρώπινου δυναμικού και
• Την εξέλιξη και ανάπτυξη της βιομηχανίας από τις επιχειρήσεις και από τις τεχνικές προοπτικές, συμπεριλαμβανομένης της υιοθέτησης των νέων τεχνολογιών και της ανάγκης να εκσυγχρονιστεί η υποδομή των λιμένων και των βοηθητικών εγκαταστάσεών τους.
Είναι πρόκληση για τη ναυτιλία η προστασία και η συντήρηση του περιβάλλοντος
καθώς επίσης και η βελτίωση της θαλάσσιας ασφαλείας.
Σήμερα, περισσότερο από ποτέ, αυτά τα θέματα είναι πρωταρχικής
σπουδαιότητας.

----------------------

Η ελληνική κυβέρνηση υποστηρίζει πλήρως τον ρόλο του ΙΜΟ, σύμφωνα με ένα συμφωνηθέν σχέδιο δράσης και ένα χρονικό πλαίσιο, για να εξετάσει τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου από τα πλοία. Χαιρετίζουμε επίσης ολόψυχα την ομόφωνη υποστήριξη - των κρατών μελών και των παρατηρητών - για τα σχέδια τροπολογίας στο παράρτημα VI MARPOL 73/78 που εγκρίθηκε από την πρόσφατη 57η σύνοδο της θαλάσσιας Επιτροπής προστασίας περιβάλλοντος.
Ο ΙΜΟ θα ολοκληρώσει την μελέτη του για τις εκπομπές των αερίων θερμοκηπίου, κατά τρόπο έγκαιρο και αποδοτικό πριν από τον Δεκέμβριο του 2009, όταν θα πραγματοποιηθεί μια αποφασιστική συνεδρίαση του Συνεδρίου Ηνωμένων Εθνών για την αλλαγή κλίματος που θα λάβει χώρα στην Κοπεγχάγη.

----------------------

Κατά τη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας, σημαντική πρόοδος έχει επιτευχθεί από τον ΙΜΟ και τους τομείς της θαλάσσιας ασφάλειας. Τα μέτρα που εγκρίνονται από τον οργανισμό για νέα πρότυπα κατασκευής πλοίων, το διεθνή κώδικα ασφάλειας εγκαταστάσεων πλοίων και λιμένων, καθώς επίσης και όλες τις σχετικές τροποποιήσεις της συνθήκης για την ασφάλεια της ζωής στην θάλασσα, είναι στη σωστή κατεύθυνση.

Πρέπει όλοι να συνεχίσουμε να εργαζόμαστε μαζί για να παρέχουμε τις κατάλληλες λύσεις και να υποστηρίξουμε τα διεθνή, αποδοτικά και ρεαλιστικά μέτρα στα πλαίσια του ΙΜΟ, ο οποίος είναι το μόνο αρμόδιο ρυθμιστικό όργανο για τη διεθνή ναυτιλία. Σε αυτό το σημείο, να τονίσω, για άλλη μια φορά, τη σημασία να αποφύγουμε τον πειρασμό των περιφερειακών ή μονομερών μέτρων, τα οποία, στο τέλος, χρησιμεύουν μόνο στο να εμποδίσουν το διεθνές εμπόριο.

----------------------

Η Ελλάδα υιοθετεί πλήρως τους στόχους του ΙΜΟ με τη λεπτομερή αναθεώρηση της διεθνούς Συνθήκης του 1978 σχετικά με τα πρότυπα της κατάρτισης, της πιστοποίησης, και της επιτήρησης για τους ναυτικούς. Υποστηρίζουμε την καθιέρωση του «άσπρου καταλόγου» και της αυξημένης σπουδαιότητας που τοποθετείται στην προστασία του περιβάλλοντος μέσω της κατάρτισης.

----------------------

Η έκρηξη του θαλάσσιου εμπορίου τα τελευταία χρόνια έχει δημιουργήσει ένα νέο πλαίσιο για τις ναυτιλιακές εταιρείες που αλλάζουν τα σχέδια διοίκησής τους. Αυτό οδηγεί σε νέες μορφές επιχειρηματικού πνεύματος ναυτιλίας, που χαρακτηρίζονται και επηρεάζονται από:

• την ανάγκη για περαιτέρω επενδύσεις από τα διεθνή χρηματιστήρια
• τον αυξανόμενο ανταγωνισμό που έχει ωθήσει μια κάπως παραδοσιακή «βιομηχανία» να προσαρμοσθεί με τους νέους τρόπους οργάνωσης, βασισμένους στα πρότυπα που υιοθετήθηκαν αρχικά από άλλες βιομηχανίες και
• τα υψηλά περιθώρια κέρδους από τη ναυτιλία, τα οποία έχουν προσελκύσει νέους επιχειρηματίες, στερούμενους μερικές φορές την απαραίτητη εμπειρία. Αυτές οι εξελίξεις μπορούν να έχουν έναν θετικό αντίκτυπο εάν η ναυτιλιακή βιομηχανία μπορεί να αντιμετωπίσει τις σημερινές και αυριανές προκλήσεις.
Εν τούτοις, θα ήταν παράλογο να αγνοήσουμε εκείνους που προτείνουν ότι η ναυτιλία πρέπει τώρα να επιδείξει, ίσως περισσότερο από πότε, την ευελιξία που ήταν ένα από τα κύρια πλεονεκτήματά της. Πρέπει να βρει τη σωστή ισορροπία μεταξύ των νέων μορφών επιχειρηματικού πνεύματος και της παραδοσιακής ευελιξίας.

----------------------

Όταν μιλάμε για το μέλλον της ναυτιλίας, πρέπει επίσης να λάβουμε υπόψη τις
αναδυόμενες τεχνολογικές εξελίξεις. Όλοι καταλαβαίνουμε ότι η τεχνολογία προσθέτει αξία, ειδικά στους τομείς όπως η ναυπηγική και οι επικοινωνίες. Επομένως, πρέπει να υποστηρίξουμε την καινοτομία, την κατάρτιση και την εκπαίδευση, την ποιότητα και την τυποποίηση των υπηρεσιών, καθώς επίσης και την έρευνα και την ανάπτυξη, για την ενίσχυση της ασφάλειας, την προστασία και την αποδοτικότητα και την προστασία και συντήρηση του περιβάλλοντος.

----------------------

Πιστεύω ότι εάν θέλουμε η ναυτιλία να συνεχίσει να προοδεύει , η τεχνολογική καινοτομία και η σχετική έρευνα πρέπει να στραφούν:
• στη βελτίωση της ναυτιλιακής ανταγωνιστικότητας
• στην εξασφάλιση της ενεργής συμμετοχής, και συνεργασίας μεταξύ, όλων των συμμετεχόντων (συγκεκριμένα, πανεπιστήμια, ερευνητικά κέντρα, επιχειρήσεις ναυπηγικής, πλοιοκτήτες, ληξιαρχεία, ενώσεις ναυτικού, κ.λπ.) και • στη συνεχή προσπάθεια να μειωθεί την γραφειοκρατία, ένας τομέας στον οποίο ο ΙΜΟ έχει σημειώσει σημαντική πρόοδο μέσω της Επιτροπής του στην διευκόλυνση της διεθνούς θαλάσσιας κυκλοφορίας.

----------------------

Ένας άλλος πολύ σημαντικός τομέας είναι η βιομηχανία λιμένων. Η παραδοσιακή έννοια των λιμένων ως πύλες στην ενδοχώρα έχει αντικατασταθεί πρόσφατα από την έννοια των λιμένων ως «σημαντικά στοιχεία στην αλυσίδα μεταφοράς αγαθών (Logistics)».

Η ανάγκη για τη σύγχρονη υποδομή και τις εγκαταστάσεις λιμένων, καθώς επίσης και οι προσπάθειες να εισαχθούν οι καινοτομίες που θα παρέχουν αποδοτική υπηρεσία για όλους τους τύπους πλοίων και για τους χειριστές αυτών, είναι εξαιρετικά σημαντικές για τη συνεχή ανάπτυξη του διεθνούς εμπορίου.
Το διεθνές εμπόριο είναι ασύλληπτο χωρίς ανάπτυξη λιμένων. Την προηγούμενη εβδομάδα, κατά τη διάρκεια μιας άτυπης συνεδρίασης των υπουργών Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Ένωσης στη Σλοβενία, οι περισσότεροι από τους συναδέλφους μου υποστήριξαν έντονα τις δημόσιες-ιδιωτικές συνεργασίες για τα διευρωπαϊκά δίκτυα, τα οποία περιλαμβάνουν τους λιμένες. Το δημόσιο/ιδιωτικό πρότυπο συνεργασίας γίνεται αποδεκτό ευρέως ως το πιο κατάλληλο πλαίσιο για να εγγυηθεί την ισορροπημένη, μακροπρόθεσμη και εκτεταμένη ανάπτυξη των λιμένων. Παρέχει τους απαραίτητους οικονομικούς πόρους, εξασφαλίζοντας την καινοτομία και τις ορθές πρακτικές, που συνδυάζονται με την απαραίτητη ευελιξία.
Για αυτόν τον λόγο, και προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι προκλήσεις που προκύπτουν από την παγκοσμιοποίηση, η ελληνική κυβέρνηση έχει πάρει σημαντικές πρωτοβουλίες για να εκσυγχρονίσει και να απλοποιήσει το εθνικό νομικό καθεστώς για τις επενδύσεις στα λιμάνια.
Για αυτόν τον λόγο, μια διεθνής προκήρυξη αναδοχής έργου έχει προκηρυχτεί σχετικά με τα τερματικά εμπορευματοκιβωτίων στους λιμένες του Πειραιά και Θεσσαλονίκης, για να προσελκύσει, μεταξύ των υψηλότερων πλειοδοτών, τους πιο κατάλληλους σφαιρικούς επενδυτές. Όλες οι συνεργασίες θα βασιστούν στις αρχές της ίσης μεταχείρισης, διαφάνειας, αναλογικότητας, αμοιβαίας αναγνώρισης, προστασίας μεμονωμένων και δημόσιων συμφερόντων και θα εξασφαλίσουν τον ελεύθερο και θεμιτό ανταγωνισμό.
Είμαι υπερήφανος γιατί η ελληνική ναυτιλιακή βιομηχανία παίζει το ρόλο της, με αποδοτικότητα και αξιοπιστία, στην παροχή των ποιοτικών υπηρεσιών υπέρ της διεθνούς οικονομίας, αλλά γνωρίζω, επίσης, τις υποχρεώσεις και τις ευθύνες, που της επιβάλλει η υψηλή θέση της παγκοσμίως, στην αναζήτηση των στόχων που έχω υπογραμμίσει.
Είμαι αποφασισμένος να εργαστώ, μαζί με τη ναυτιλιακή κοινότητα της χώρας μου και εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για να ανταποκριθώ την προσδοκία όλων των ενδιαφερομένων.»

Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου & Νησιωτικής Πολιτικής