ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ
ΤΟΥ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ κ. ΚΩΣΤΑ ΚΑΡΑΜΑΝΛΗ
ΣΤΑ ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΤΗΣ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ
‘’ΠΟΣΕΙΔΩΝΙΑ’’
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ
Αθήνα, 2 Ιουνίου 2008
Θέλω να καλωσορίσω στην Ελλάδα, στη διεθνή αυτή εκθεσιακή και επιχειρηματική
συνάντηση,..
- τους υπουργούς φίλων χωρών,
- τους ναυτιλιακούς παράγοντες της Διεθνούς Κοινότητας,
- τους εκθέτες και τους εκπροσώπους μεγάλων εταιριών του Κόσμου.
Θέλω να συγχαρώ τους διοργανωτές της έκθεσης και να ευχαριστήσω όλους τους
φορείς -δημόσιους και ιδιωτικούς- που υποστηρίζουν, τόσο τη διοργάνωσή της, όσο
και τις εκδηλώσεις που αναπτύσσονται στο πλαίσιό της. Εύχομαι οι συναντήσεις που
θα γίνουν εδώ να αποτελέσουν την αρχή για την ανάπτυξη νέων και τη διεύρυνση
παλαιότερων συνεργασιών. Εύχομαι σε όλους τους εκθέτες -που εφέτος ξεπερνούν
τους 1.600 και έρχονται από 80 χώρες- να έχουν τα καλύτερα αποτελέσματα.
Κυρίες και κύριοι,
Η έκθεση που εδώ και 39 χρόνια αναβιώνει τις αμφικτιονίες των αρχαίων
Ποσειδωνίων, αποτελεί κορυφαίο γεγονός για την Παγκόσμια Κοινότητα της Ναυτιλίας.
Εφέτος ο αριθμός των εκθετών ξεπερνά κάθε προηγούμενο. Αναδεικνύεται έτσι, όχι
μόνο η καταξίωση της έκθεσης στην παγκόσμια Ναυτιλιακή Κοινότητα, αλλά και η
αυξανόμενη δυναμική της Διεθνούς Ναυτιλίας.
Είναι γεγονός ότι η έκθεση ανοίγει φέτος τις πύλες της, κάτω από το κλίμα μιας
βεβαρημένης διεθνούς συγκυρίας. Η διπλή ενεργειακή και περιβαλλοντική πρόκληση,
η ραγδαία άνοδος στις τιμές βασικών αγροτικών προϊόντων, οι αλλεπάλληλες
εκρήξεις στις διεθνείς τιμές του πετρελαίου, επηρεάζουν τις οικονομίες ολόκληρου
του Κόσμου: Αυξάνουν το κόστος παραγωγής και μεταφοράς, τροφοδοτούν τον
πληθωρισμό, συμπιέζουν τους ρυθμούς της ανάπτυξης.
Ταυτόχρονα…
- η δυναμική των νέων αναδυόμενων αγορών,
- η είσοδός τους στη διεκδίκηση μεριδίων της διεθνούς αγοράς,
- αλλά και η αυξανόμενη ζήτηση πρώτων υλών, πετρελαίου και φυσικού αερίου,
δίνουν νέα διάσταση στο διεθνές εμπόριο και τις θαλάσσιες μεταφορές. Ο ρόλος της
Ναυτιλίας στην παγκόσμια ανάπτυξη, την πρόοδο και την ευημερία των λαών,
ενδυναμώνεται ακόμη περισσότερο.
Οι προκλήσεις στην εποχή της παγκοσμιότητας -κι ακόμη περισσότερο στη βεβαρημένη
αυτή διεθνή συγκυρία- είναι για όλους μεγάλες. Απαιτούν διακρατικές συνεργασίες,
στρατηγικές συμμαχίες, επιχειρηματικές συνέργιες. Απαιτούν βαθειά συναίσθηση
κοινωνικής ευθύνης. Λαμπρά παραδείγματα του εφοπλιστικού και ναυτικού κόσμου -στην
Πατρίδα μας και αλλού- δείχνουν το δρόμο που μεταβάλλει την πρόκληση σε ευκαιρία.
Δείχνουν ξεκάθαρα το δρόμο της επιτυχίας, της καταξίωσης, της προσφοράς.
Κυρίες και κύριοι,
Από τα πανάρχαια χρόνια, η Ναυτιλία άνοιγε καινούριους δρόμους στην παγκόσμια
συνεργασία, το διεθνές εμπόριο, την οικονομική ανάπτυξη, την πολιτιστική
δημιουργία. Έφερνε πιο κοντά μακρινούς τόπους, διαφορετικούς λαούς, ξεχωριστούς
πολιτισμούς. Συνέβαλλε στην πρόοδο και την ευημερία όλων. Από τα μέσα του
εικοστού αιώνα, χάρη στην έμπνευση πολλών και τη δουλειά ακόμη περισσότερων
ανθρώπων, η Ελλάδα, αναβιώνοντας την παράδοση πολλών αιώνων, βρίσκεται στην
πρωτοπορία της παγκόσμιας Εμπορικής Ναυτιλίας.
Ο ελληνόκτητος στόλος είναι σταθερά πρώτος σε παγκόσμιο επίπεδο, ενώ τα εμπορικά
πλοία με ελληνική σημαία
καταλαμβάνουν την πρώτη θέση στην Ε.Ε. και την τρίτη στη διεθνή κατάταξη.
Ο ελληνικός εφοπλισμός διαχειρίζεται…
- το 17% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου,
- το 20% του παγκόσμιου στόλου σε μεταφορά ξηρού φορτίου και
- το 23% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων.
Η Ναυτιλία, μαζί με τον Τουρισμό, είναι οι πιο εξωστρεφείς κλάδοι της ελληνικής
οικονομίας: Φέρνουν συνάλλαγμα, γεφυρώνουν το έλλειμμα του εμπορικού ισοζυγίου,
δημιουργούν χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας, ενδυναμώνουν την Οικονομία μας και
ωφελούν ολόκληρη την Κοινωνία.
Το ναυτιλιακό συνάλλαγμα που εισρέει στη Χώρα μας αυξάνεται συνεχώς. Και
αυξάνεται σημαντικά: Από τα 14 δις ευρώ, το 2006, έφτασε στα 17 δις ευρώ, το
2007. Οι θέσεις εργασίας που δημιουργεί η Ναυτιλία αυξάνονται, όχι μόνον στη
θάλασσα, αλλά και στη στεριά. Ναυτιλία, άλλωστε, δεν είναι μόνο ο εμπορικός
στόλος. Είναι και οι υπηρεσίες που συνδέονται με αυτήν, οι επιχειρήσεις που την
υποστηρίζουν, οι Σχολές που προσφέρουν γνώση και εξειδίκευση στο ανθρώπινο
δυναμικό.
Σήμερα, στον κλάδο της διαχείρισης πλοίων, ο Πειραιάς και η ευρύτερη περιοχή
φιλοξενούν 1.300 ναυτιλιακές επιχειρήσεις, με 12.000 εξειδικευμένα στελέχη, ενώ
στο ευρύτερο ναυτιλιακό πλέγμα, στις Σχολές, στις εταιρίες παροχής ναυτιλιακών
υπηρεσιών, στις υπηρεσίες ναυπήγησης και ναυπηγοεπισκευής, στις συνεργαζόμενες
Τράπεζες, απασχολούνται σχεδόν 250 χιλιάδες εργαζόμενοι.
Η ελληνική Ναυτιλία αξιοποίησε τα τελευταία χρόνια την άνθηση του διεθνούς
εμπορίου και προσέγγισε με επιτυχία τις μεγάλες αναδυόμενες αγορές. Ο
εφοπλιστικός κόσμος της Ελλάδας δημιούργησε νέα μέσα -όπως τα πλοία μεταφοράς
φυσικού αερίου- ενώ, ταυτόχρονα, έδωσε νέα δυναμική στην ανανέωση του στόλου του,
συμβάλλοντας έτσι σε ασφαλείς και φιλικές προς το περιβάλλον μεταφορές. Οι
μεγάλες παραγγελίες πλοίων, σύγχρονης τεχνολογίας και αυξημένης ασφάλειας,
σηματοδοτούν μια δυναμική συνέχεια στην ανανέωση του ελληνόκτητου στόλου.
Συνιστούν ταυτόχρονα πρόσκληση και ευκαιρία για την ένταξη χιλιάδων νέων στα
ναυτικά επαγγέλματα.
Σημειώνω ακόμη ότι, σήμερα πολλοί εφοπλιστές μας αξιοποιούν το νέο επενδυτικό
περιβάλλον, τα νέα αναπτυξιακά εργαλεία που δημιουργήσαμε και επενδύουν, όχι
μόνο στη θάλασσα, αλλά και στη στεριά. Ιδίως μάλιστα στον Τουρισμό, την
Ενέργεια, τις Υπηρεσίες.
- Το νέο απλοποιημένο και ανταγωνιστικότερο φορολογικό σύστημα,
- τα αυξημένα επενδυτικά κίνητρα του αναπτυξιακού νόμου,
- το πλαίσιο για τις Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα,
- η πολιτική για τις αποκρατικοποιήσεις,
συμβάλλουν αποτελεσματικά στην κατεύθυνση αυτή.
Είναι, άλλωστε, γεγονός ότι ο Ναυτικός Κόσμος έχει να επιδείξει, όχι μόνον
ισχυρή οικονομική συμβολή στην ανάπτυξη του Τόπου μας, αλλά και έντονη
πολιτισμική, κοινωνική, ανθρωπιστική προσφορά. Μια λαμπρή παράδοση προσφοράς,
που δεν σταματά ποτέ!
Κυρίες και κύριοι,
Η ελληνική Πολιτεία στηρίζει τη Ναυτιλία, αναπτύσσοντας πολιτικές που
ανταποκρίνονται στις ανάγκες των καιρών.
- Μειώσαμε το συντελεστή φορολογίας εισοδήματος στο 3% για τους αξιωματικούς και
το 1% για τα ναυτικά πληρώματα.
- Προωθήσαμε ρυθμίσεις που βελτιώνουν σημαντικά την ανταγωνιστικότητα των
κρουαζιερόπλοιων με ελληνική σημαία.
- Απελευθερώσαμε, όπως υπαγορεύεται από την Ε.Ε., μια σειρά ακτοπλοϊκών γραμμών.
- Αναβαθμίσαμε τη ναυτική εκπαίδευση.
- Εγκαινιάσαμε την εφαρμογή προγραμμάτων χορήγησης δωρεάν εισιτηρίων σε
κατοίκους μικρών νησιών.
- Αυξήσαμε σημαντικά τους πόρους για την επιδότηση των άγονων γραμμών.
- Δρομολογήσαμε συγκροτημένο σχέδιο για την ανάπτυξη των λιμανιών μας, σ’
ολόκληρη τη Χώρα.
Σε ό,τι αφορά τα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, άμεσος στόχος μας
είναι η ανάπτυξη στρατηγικών συμμαχιών με παγκόσμιους διαχειριστές, έτσι ώστε να
υπάρξει δυναμική αναβάθμιση και περαιτέρω αξιοποίησή τους. Βρίσκονται ήδη στη
φάση της αξιολόγησης οι προσφορές παγκόσμιων διαχειριστών, που θα αναλάβουν, για
προκαθορισμένο χρόνο, τη διαχείριση των εμπορευματικών σταθμών τους. Στόχος
είναι να προσελκύσουμε ιδιωτικά κεφάλαια και σύγχρονη τεχνογνωσία. Στόχος είναι
να γίνουν τα λιμάνια μας κέντρο μεταφόρτωσης στη Ν.Α. Ευρώπη. Να γίνει η Ελλάδα
γέφυρα Ανατολής και Δύσης, σύγχρονο διαμετακομιστικό κέντρο, κόμβος διεθνούς
εμπορίου.
Υπογραμμίζω ακόμη ότι, μετά τις αλλαγές που έγιναν τα τελευταία χρόνια, το
Χρηματιστήριο Αθηνών είναι έτοιμο να υποδεχθεί σήμερα και την είσοδο εταιριών
της Ποντοπόρου Ναυτιλίας. Πρόκειται για μια σημαντική εξέλιξη, που θα δώσει στην
ελληνική κεφαλαιαγορά μια νέα διάσταση και στον εφοπλιστικό κόσμο ένα αξιόπιστο
χρηματιστηριακό εργαλείο.
Κυρίες και κύριοι,
Η Ελλάδα είναι χώρα άρρηκτα συνδεδεμένη με τη θάλασσα. Πρωταγωνιστούμε στην Ε.Ε.
και συμμετέχουμε ενεργά στους διεθνείς ναυτιλιακούς οργανισμούς, με στόχο την
ασφάλεια και τον υγιή ανταγωνισμό, την προστασία του περιβάλλοντος, την ποιότητα
στο χώρο της Ναυτιλίας.
Συμμετέχουμε στη διαμόρφωση κανόνων που υπηρετούν τη σταθερότητα του διεθνούς
θαλάσσιου συστήματος, τη διεύρυνση των συνεργασιών, τον ελεύθερο και υγιή
ανταγωνισμό.
Εργαζόμαστε και συνεργαζόμαστε με την παγκόσμια ναυτική κοινότητα,
υποστηρίζοντας κανόνες που αφορούν το σεβασμό στον άνθρωπο, το σεβασμό στην
ασφάλειά του, το σεβασμό στο περιβάλλον.
Εργαζόμαστε για να σηκώσουμε ακόμη πιο ψηλά τη σημαία της ελληνικής Ναυτιλίας.
Εκτιμούμε ξεχωριστά το ρόλο που διαδραματίζει ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός,
οι αρμόδιοι διεθνείς Οργανισμοί, τα διεθνή fora.
Υποστηρίζουμε τις ευρωπαϊκές πολιτικές που αποβλέπουν στην υιοθέτηση κανόνων, με
την ευρύτερη δυνατή αποδοχή σε παγκόσμιο επίπεδο. Χαιρετίζουμε το γεγονός ότι η
Ε.Ε., υιοθετώντας ελληνικές ιδέες, καθιέρωσε την 20η Μαΐου ως «Ημέρα της
Θάλασσας». Είναι, άλλωστε, χαρακτηριστικό το γεγονός ότι η Βουλή των Ελλήνων,
όχι μόνο υιοθέτησε άμεσα τη σχετική απόφαση, αλλά και αφιέρωσε εφέτος την ημέρα
αυτή στη Ναυτιλία.
Κυρίες και κύριοι
Είμαστε περήφανοι...
- για τις πρωτοποριακές θέσεις που καταλαμβάνει η Ελληνική Ναυτιλία,
- για τις ικανότητες και το κύρος των συμπατριωτών μας που επενδύουν στη
θάλασσα,
- για τους Έλληνες ναυτικούς,
- για τη συμμετοχή διαπρεπών Ελλήνων στα διεθνή όργανα και τους φορείς της
Παγκόσμιας Ναυτιλίας.
Η καταξίωσή τους σε διεθνές επίπεδο είναι τιμή και προσφορά στην Ελλάδα. Τους
συγχαίρουμε και τους ευχαριστούμε. Εύχομαι καλή επιτυχία σε όλους: Στον Κόσμο
της Θάλασσας και της Ναυτιλίας. Στους εκθέτες και τους επισκέπτες των
«Ποσειδωνίων».
Σας ευχαριστώ.
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ
|