|
Οι θαλάσσιες μεταφορές είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με τις εξελίξεις στην παγκόσμια οικονομία και το θαλάσσιο εμπόριο. Μετά απόμια τριετία κάμψης στη ζήτηση των αγαθών, απόρροια της παγκόσμιας ύφεσης, η αστάθεια και η αβεβαιότηταστις αγορές εξακολουθούν να υφίστανται. Σε κάθε περίπτωση και ενώ η ύφεση επιμένει, η παγκόσμια ναυτιλία εξακολουθεί να αντιμετωπίζει ενδογενή προβλήματα, όπως: η πλεονάζουσα χωρητικότητα με παράλληλη μείωση των διακινούμενων φορτίων λόγω της ύφεσης, η έλλειψη πηγών χρηματοδότησης λόγω της χρηματοπιστωτικής στενότητας, η μεγάλη πτώση της αξίας των πλοίων, νεότευκτων και μεταχειρισμένων, οι διακυμάνσεις στις τιμές των καυσίμων. Αναπόφευκτα, οι παράγοντες αυτοί οδήγησαν σε σημαντική πίεση στις τιμές των ναύλων καθιστώντας την αναχρηματοδότηση ακόμα δυσκολότερη. Παράλληλα, η καθημερινή λειτουργία των πλοίων αντιμετωπίζει πλήθος πρακτικών προβλημάτων, όπως: η κλιμάκωση των πειρατικών επιθέσεων, οι γεωπολιτικές συγκρούσεις καθώς και η ανάγκη συμμόρφωσης με περιφερειακές νομοθεσίες που δεν προσιδιάζουν στο διεθνή χαρακτήρα της ναυτιλίας Στο σύνθετο αυτό και αντίξοο οικονομικό περιβάλλον, η ναυτιλία των Ελλήνων άντεξε, διατηρώντας την ηγετική θέση της στην παγκόσμια κατάταξη. Η ελληνόκτητη ναυτιλία, κατέχειτην πρώτη θέσηδιεθνώς, με έναν εντυπωσιακό πλέον μέσο όρο ηλικίας στα 10,5 έτη. Οι θετικές της επιδόσεις δεν δικαιολογούν εφησυχασμό, αλλά απαιτούν εγρήγορση και συνεχή επαναπροσδιορισμό νέων στόχων. Εκτός από τη στάθμιση του παραδοσιακού κυκλικού χαρακτήρα της ναυτιλίας με τις εναλλαγές περιόδων ύφεσης και ανάπτυξης, η ελληνική ναυτιλία πρέπει να είναι προετοιμασμένη να διεκδικήσει το μερίδιο που της αναλογεί στην ανακατανομή των ρόλων μεταξύ παραδοσιακών και αναδυόμενων ναυτιλιακών δυνάμεων. Για να εξέλθει η ναυτιλία από την παγκόσμια κρίση, είναι αναγκαία: η αποφυγή επιδοτήσεων στις ναυπηγήσεις, που καταλήγουν σε στρέβλωση του ανταγωνισμού και σε περαιτέρω πλεονάζουσα χωρητικότητα, η αποκατάσταση της αξιοπιστίας στον τραπεζικό τομέα και η προώθηση της συνεργασίας μεταξύ των μεγάλων εμπορικών και ναυτιλιακών κρατών. Η σθεναρή αντίσταση στα μέτρα προστατευτισμού δημιουργεί ευνοϊκές συνθήκες για το παγκόσμιο εμπόριο και για την πρόσβαση στις αγορές και είναι εξαιρετικής σημασίας για τη ναυτιλία. Σε αυτό το πλαίσιο, είναι θετικό το ότι η Ε.Ε. προχώρησε στη διαπραγμάτευση Συμφωνιών Ελεύθερου Εμπορίου με βασικές εμπορικές χώρες, όπως η Ινδία, η Κίνα και οι χώρες της Νοτιοανατολικής Ασίας. Το πεδίο εφαρμογής αυτών των συμφωνιών καλύπτει και τις θαλάσσιες μεταφορές και συνεπώς θα είναι επωφελείς για τον τομέα αφού θα έχουν ως αποτέλεσμα τη μεταφορά αυξημένων όγκων φορτίων δια θαλάσσης. Κυρίες και κύριοι, Η ναυτιλία στηρίζει ουσιαστικά την ανάπτυξητης ελληνικής οικονομίας και την απασχόληση. Το 2011 οι συναλλαγματικές εισροές αντιστοιχούσαν στο 6,72% τουΑΕΠ και το 35,28% τουεμπορικού ελλείμματοςτης χώρας. Hελληνική ναυτιλία προσφέρειστη χώρα πολύτιμους πόρους, γι’ αυτό και το κράτος θα συνεχίσει να τη στηρίζει με όλες του τις δυνάμεις. Ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς, ανταποκρινόμενος στο καθολικό σας αίτημα, ανασύστησε το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου, με το Λιμενικό Σώμα βασικό πυλώνα του. Η μεγαλύτερη ναυτιλία του κόσμου με την υποστήριξη της ελληνικής ναυτιλιακής διοίκησης, θα είναι παρούσα παντού, με ισχυρή φωνή. Στο σημείο αυτό θα ήθελα να σημειώσω τη σημασία που αποδίδουμε στον ανθρώπινο παράγοντα. Εργαζόμαστε για να επιβεβαιώσουμε τη σχέση αμοιβαίας εμπιστοσύνης με το ναυτεργατικό δυναμικό της χώρας μας και να ενισχύσουμε τις ευκαιρίες απασχόλησης, επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης. Εγκαινιάσαμε και θα εφαρμόσουμε έναν ειλικρινή και ουσιαστικό κοινωνικό διάλογο που βασίζεται στις αρχές της αλληλεγγύης, της υπευθυνότητας και της αντιπροσωπευτικότητας. Οι κοινωνικοί εταίροι που διαδραματίζουν ζωτικό ρόλο στα ναυτιλιακά θέματα, καλούνται να συμβάλλουν στην ανταγωνιστικότητα και προβολή της ναυτιλίας μας, μέσα από την οποία θα έλθει και η ενίσχυση της απασχόλησης. Παράλληλα, δρομολογήσαμε οριστική λύση στο πρόβλημα της εξεύρεσης πλοίων για τα θαλάσσια εκπαιδευτικά ταξίδια των σπουδαστών των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού. Και κάτι ακόμη. Επιδιώκουμε τη διασύνδεση όλων των Ευρωπαϊκών θαλάσσιων πολιτικών μεταξύ τους, μεταφορές, περιβάλλον, τουρισμός, χωροταξία, ενέργεια, έρευνα κλπ για να επιτευχθούν συνέργειες προς όφελος της ανάπτυξης. Πρόκειται για την «Ολοκληρωμένη Θαλάσσια Πολιτική», στην οποία, πρόσφατα, τα 27 Κράτη-Μέλη της Ε.Ε., με τη «Διακήρυξη της Λεμεσού» δώσαμε σαφέστερη αναπτυξιακή κατεύθυνση. Κυρίες και κύριοι, Ξέρω ότι πολλά από αυτά που ανέφερα δεν είναι εύκολο να γίνουν πράξεις. Μπορώ όμως να σας διαβεβαιώσω ότι υπάρχει η πολιτική βούληση για το καινούριο, το καινοτόμο, με απόλυτο όμως σεβασμό στις σταθερές δομές και αξίες που στήριζαν και στηρίζουν τη μεγάλη ναυτιλία της πατρίδας μας. Εν μέσω της πρωτοφανούς κρίσης των τελευταίων τριών ετών, οφείλουμε να στηριχθούμε στους τομείς στους οποίους έχουμε υπεροχή. Η ναυτιλία είναι μοχλός εξόδου από την κρίση, αρκεί όλοι να συγχρονιστούμε στον ίδιο βηματισμό, για να χρησιμοποιήσω και τον τίτλο της ημερίδας σας. Να εμβαθύνουμε τη σχέση ειλικρινούς συνεργασίας κράτους, ναυτεργασίας και πλοιοκτησίας. Η Κυβέρνηση σε ρόλο ενορχηστρωτή της συνεργασίας αυτής, καλεί τους άνδρες και τις γυναίκες της ελληνικής ναυτιλίας να συνδράμουν την κοινή μας προσπάθεια. Ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας.» Υπουργείο Ναυτιλίας & Αιγαίου - Αρχηγείο Λιμενικού Σώματος - Ελληνικής Ακτοφυλακής / Δελτίο Τύπου |