|
26/08/2014 Παρουσία του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη, ολοκληρώθηκε με επιτυχία η διημερίδα «Ακτοπλοϊκές Συγκοινωνίες του Βορείου Αιγαίου» στο Αμφιθέατρο της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου στη Μυτιλήνη, που διεξήχθη κατόπιν προσωπικής του πρωτοβουλίας. Ο κ. Βαρβιτσιώτης στην ομιλία του, κατά τη δεύτερη ημέρα των εργασιών της διημερίδας, άσκησε δριμεία κριτική σε απόψεις που εκφράστηκαν και αποσκοπούσαν μόνο σε εντυπωσιασμό και όχι στην κατάθεση ρεαλιστικών προτάσεων. «Ακούω πράγματα τα οποία δεν ισχύουν, από ανθρώπους οι οποίοι μεταφέρουν ιδεοληψίες ή ελλιπή γνώση των πραγμάτων και απλώς βάζουν τίτλους για κάποιες αναμεταδόσεις σε δελτία τύπου», σημείωσε χαρακτηριστικά και ξεκαθάρισε: «Θέλω να συζητήσουμε σοβαρά. Το να ισοπεδώνουμε την σημερινή κατάσταση νομίζω ότι δεν προσφέρει κάτι». Απευθυνόμενος, εν συνεχεία, στους εκπροσώπους των τοπικών φορέων, στάθηκε στη σημασία των καινοτόμων προτάσεων που κατατέθηκαν κατά τη διάρκεια των εργασιών, υπογραμμίζοντας τη χρησιμότητα που θα έχουν στο άμεσο μέλλον: «Αν δεν αλλάξουμε τον τρόπο με τον οποίο συναλλασσόμαστε η πολιτική ηγεσία με τους θεσμικούς φορείς της κοινωνίας, αν επιμείνουμε στους μακρόσυρτους μονολόγους, που επαναλαμβάνουν τα ίδια, τότε τα αποτελέσματα θα είναι τα ίδια και η συμμετοχή θα είναι η ίδια. Σήμερα, για πρώτη φορά κάνουμε μια διημερίδα η οποία αφορά στην αντιμετώπιση των ακτοπλοϊκών συνδέσεων του Βορείου Αιγαίου, στοχευμένη, πολύ συγκεκριμένη, μετά από την ταλαιπωρία που έχει υποστεί το Βόρειο Αιγαίο μέσα από αλλεπάλληλες και μη σωστά εξυπηρετούμενες μακροχρόνιες συμβάσεις. Αυτή είναι η πραγματικότητα», επεσήμανε χαρακτηριστικά. Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε ο κ. Βαρβιτσιώτης στην ανάγκη εξορθολογισμού των δαπανών ξεκαθαρίζοντας ότι ο ίδιος, σε καμία περίπτωση, δεν είναι υπέρ της αύξησης της φορολογίας για την κάλυψη τέτοιων κοινωνικών αναγκών. Αντιθέτως, πιστεύει στην καλύτερη αξιοποίηση των χρημάτων που είναι διαθέσιμα. «Για να βρεθούν από 73 εκατομμύρια να γίνουν 90 εκατομμύρια τα κονδύλια που διατίθενται στην ακτοπλοΐα, πρέπει να πάμε σε μία εξοικονόμηση δαπανών. Οφείλουμε να πάμε σε μια εξοικονόμηση του σπάταλου κράτους, το οποίο δεν μπορεί να έχει δύο αυτόνομες υπηρεσίες να κάνουν ακριβώς το ίδιο πράγμα», σημείωσε. Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, παράλληλα, τόνισε τη σημασία της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής στηλιτεύοντας πολιτικές προηγούμενων Κυβερνήσεων που είχαν οδηγήσει στην κατάργηση τόσο του Υπουργείου Ναυτιλίας όσο και του Υπουργείου Αιγαίου. «Δεν μπορώ, λοιπόν, να δέχομαι από αυτούς οι οποίοι κατήργησαν και στήριξαν την ολική κατάργηση, σήμερα και να αναπολούν πολιτικές που σχεδιάστηκαν πριν 30 χρόνια για ανάγκες πριν από 30 χρόνια», ανέφερε συγκεκριμένα και τόνισε: «Σήμερα, η Γενική Γραμματεία Αιγαίου εντάσσεται στο Υπουργείο Ναυτιλίας. Ο ρόλος της είναι πολύ συγκεκριμένος, να αξιοποιήσει ακριβώς αυτή την Ευρωπαϊκή εμπειρία και να γίνει η ‘αιχμή του δόρατος’ μέσα από την οποία θα φέρει ευρωπαϊκά χρήματα στη χώρα, θα αξιοποιήσει προγράμματα που δεν εντάσσονται στα ΠΕΧ, στα περιφερειακά προγράμματα τα ενταγμένα έργα στο ΕΣΠΑ, αλλά στα οριζόντια προγράμματα που προκηρύσσει η Ευρωπαϊκή Ένωση». Μεγάλη έμφαση έδωσε ο κ. Βαρβιτσιώτης, κατά τη διάρκεια της τοποθέτησής του, και στην πολιτική που έχει αναπτύξει το τελευταίο χρονικό διάστημα για την αξιοποίηση ευρωπαϊκών πόρων. Υπογραμμίζοντας ότι το Υπουργείο Ναυτιλίας τα τελευταία χρόνια δεν είχε αξιοποιήσει κανένα Ευρωπαϊκό πρόγραμμα, επεσήμανε: «Είναι η πρώτη φορά που παλεύουμε να πάρουμε Ευρωπαϊκά χρήματα και να τα αξιοποιήσουμε στον τομέα της Ναυτικής Εκπαίδευσης. Και για να επιτευχθεί αυτό έχουμε να υποσκελίσουμε όχι μόνο τις γραφειοκρατικές αγκυλώσεις, αλλά και την επικρατούσα συνδικαλιστική νοοτροπία». Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, επιπρόσθετα, υπογράμμισε για ακόμη μία φορά τη σημασία που έχει για εκείνον η διασφάλιση της απρόσκοπτης συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης των νησιωτών. Κάνοντας ιδιαίτερη αναφορά στους κατοίκους του Βορείου Αιγαίου, οι οποίοι τα τελευταία αντιμετωπίζουν προβλήματα στον τομέα αυτό, ξεκαθάρισε: «Το ότι επιλέγουμε να ασχοληθούμε με το Βόρειο Αιγαίο είναι γιατί αντιλαμβανόμαστε όλοι τον ιδιαίτερο εθνικό του ρόλο. Προσωπικά, αυτό θέλω να σηματοδοτήσω με την παρουσία μου εδώ. Έχω έναν απεριόριστο σεβασμό στου Ακρίτες και θέλω πραγματικά, μέσα στον όποιο χρόνο -με την εμπιστοσύνη του Πρωθυπουργού- παραμείνω σε αυτό το “πόστο”, να έχω συμβάλει στην αντιμετώπιση αυτού του θέματος. Θα μπορούσαμε κάλλιστα τα χρήματα αυτά που σκοπεύουμε, αναδιαρθρώνοντας τις γραμμές, να τα αξιοποιήσουμε σε άλλους δημοφιλέστερους προορισμούς. Όμως, θεωρούμε ακριβώς ότι το Βόρειο Αιγαίο έχει μια αναπτυξιακή προοπτική την οποία πρέπει να την ενισχύσουμε», ανέφερε χαρακτηριστικά. Συμπληρώνοντας ο κ. Βαρβιτσιώτης, έθεσε και τις παραμέτρους που πρέπει να αξιοποιηθούν για να καταστεί εφικτή η τουριστική ανάπτυξη του Βορείου Αιγαίου: «Δεν μπορεί να γίνει καμία τουριστική ανάπτυξη μόνο από τα καράβια. Θα πρέπει να γίνει και από τους τοπικούς φορείς, τους τοπικούς επιχειρηματίες, τους ανθρώπους που θα υποδεχθούν τον τουρισμό και θα προσφέρουν ποιοτικές υπηρεσίες και θα μπορέσουν να στραφούν προς τον τουρισμό, αφήνοντας άλλες παραδοσιακότερες απασχολήσεις». Συγχρόνως αναφέρθηκε και στην οικονομική ανάπτυξη της Τουρκίας τονίζοντας ότι: «Κανένας δεν πρέπει να υποτιμά την αυξανόμενη κίνηση από την πλευρά της Τουρκίας. Τα παράλια της Τουρκίας έχουν αλλάξει όψη, φιλοξενούν εκατομμύρια τουρίστες πλέον και είναι ένας από τους δημοφιλέστερους προορισμός του πλανήτη με 37.500.000 τουρίστες και επιχειρηματικούς επισκέπτες. Πλέον, πρέπει να κοιτάξουμε πώς θα εκμεταλλευθούμε εμείς αυτούς τους ανθρώπους που είναι στη γειτονιά μας. Πώς , δηλαδή, θα τους προσελκύσουμε εμείς». Ο κ. Βαρβιτσιώτης επανέλαβε ότι οι προτάσεις που κατατέθηκαν από τους φορείς θα αξιοποιηθούν: «Μέσα από τις συγκεκριμένες προτάσεις που κατατέθηκαν ελπίζω, μέσα στο πλαίσιο που μας ορίζει ο νόμος, να μπορέσουμε να δώσουμε μία λύση, ώστε το χειμώνα και την επόμενη χρονιά να δούμε ομαλοποίηση της κατάστασης. Εγώ δεν μπορώ να υπόσχομαι λαγούς με πετραχήλια, δεν υπόσχομαι ότι αύριο το πρωί θα αλλάξουν όλα. Δε γίνεται να αλλάξουν όλα. Δεν υπάρχει ούτε η δυνατότητα, δεν υπάρχουν τα πλοία, δεν υπάρχουν τα χρήματα. Υπάρχει όμως διάθεση ώστε να μην εξαλειφθεί η ανασφάλεια των νησιωτών», επεσήμανε εμφατικά. Παράλληλα, προανήγγειλε νομοθετικές πρωτοβουλίες οι οποίες θα στοχεύουν στη διασφάλιση της συνέπειας από πλευράς των εταιρειών που αναλαμβάνουν παροχή υπηρεσιών δημοσίου συμφέροντος. «Εφόσον υπάρχει μία διάθεση της ελληνικής πολιτείας και του ελληνικού λαού να πληρώσει και να επιδοτήσει κάποιες συγκεκριμένες γραμμές, αυτές πρέπει να υλοποιούνται με συνέπεια. Και από κει και πέρα να υπάρχει η δυνατότητα σε κάθε πολίτη, σε κάθε τουρίστα, σε κάθε επισκέπτη έγκαιρα να έχει πρόσβαση στα δρομολόγια, να μπορεί να κάνει τις κρατήσεις του και να είναι βέβαιος ότι στο μέτρο του δυνατού ότι θα εκτελεστούν τα δρομολόγια, τα οποία έχουν προγραμματιστεί», ανέφερε συγκεκριμένα. Κλείνοντας, ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, αφού ευχαρίστησε τα στελέχη της Γενικής Γραμματείας και του Λιμενικού Σώματος, αναφέρθηκε στην καινούρια περίοδο, που ξεκινάει 1η Νοεμβρίου: «Παρότι το Υπουργείο ανασυστήθηκε μόλις πριν 2 χρόνια, μεθαύριο θα μπούμε στη λειτουργία κάτω από έναν οργανισμό. Επιπρόσθετα, ολοκληρώνουμε τον ανασχεδιασμό του Λιμενικού Σώματος, ώστε να αξιοποιήσουμε μέρος του προσωπικού του που θα φύγει από τις γραφειοκρατικές διαδικασίες για να στηρίξει κρίσιμες Διευθύνσεις, όπως είναι η Διεύθυνση των Θαλασσίων Συγκοινωνιών, που επιτελεί ένα στρατηγικό ρόλο για την ανάπτυξη της χώρας. Η δέσμευση μου είναι ότι μέσα στο άμεσο χρονικό διάστημα θα ληφθούν αποφάσεις. Είμαστε πλέον εξοπλισμένοι με περισσότερα δεδομένα και προτάσεις, ώστε να προχωρήσουμε στη διαμόρφωση ενός καινούριου πλαισίου», κατέληξε χαρακτηριστικά. Παρέμβαση Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη στο πλαίσιο της διημερίδας του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου με θέμα «Ακτοπλοϊκές Συγκοινωνίες του Βορείου Αιγαίου» 25/08/2014 Παρουσία του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη, διεξάγεται η διημερίδα με θέμα «Ακτοπλοϊκές Συγκοινωνίες του Βορείου Αιγαίου» στο Αμφιθέατρο της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου στη Μυτιλήνη, όπου προγραμματίστηκε κατόπιν πρωτοβουλίας του Υπουργού. Κατά τη διάρκεια της πρώτης ημέρας της διημερίδας ο κ. Βαρβιτσιώτης κατά την ομιλία του άσκησε κριτική σε όσους ομιλούν για ποινικές ευθύνες για την στρεβλή λειτουργία του ακτοπλοϊκού δικτύου, χαρακτηρίζοντας τις αναφορές αυτές «ανυπόστατες και εντελώς άστοχες». Στη συνέχεια ο Υπουργός παρουσίασε τα στατιστικά δεδομένα από το 2009 έως το 2013, τα οποία άλλαξαν δραματικά και δείχνουν τη μεγάλη μείωση που έχει παρατηρηθεί στο μεταφορικό έργο της ακτοπλοΐας και αγγίζει το 30% με 35%. Έμφαση έδωσε ο κ. Υπουργός στις δράσεις που υλοποιεί αλλά και έχει προγραμματίσει το Υπουργείο Ναυτιλίας για την βελτίωση του ακτοπλοϊκού δικτύου, εστιάζοντας στην αναδιάρθρωση των επιδοτήσεων για τις μακροχρόνιες ατελέσφορες συμβάσεις. «Τα χρήματα του ελληνικού λαού να δαπανώνται προς τη σωστή κατεύθυνση», σημείωσε χαρακτηριστικά και αναφέρθηκε σε μία συγκεκριμένη εταιρεία που δραστηριοποιείται στο Βόρειο Αιγαίο και η οποία αδυνατεί να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις της λόγω των οικονομικών της προβλημάτων με αποτέλεσμα να έχει καταστεί όμηρος των συμβάσεων. Ο κ. Βαρβιτσιώτης τόνισε ότι η εταιρεία έχει κληθεί σε απολογία, της έχει δοθεί παράταση για να το κάνει και πάνω σε αυτή την απάντηση θα ληφθεί η απόφαση μέσα στις επόμενες δύο εβδομάδες. Επεσήμανε ότι θα δοθεί οριστική λύση για τις μακροχρόνιες συμβάσεις του Βορείου Αιγαίου που δεν εξυπηρετούνται. «Η οποιαδήποτε αλλαγή μέσα στην περίοδο του καλοκαιριού και ιδίως του Αυγούστου ήταν αδύνατη, καθώς ολόκληρος ο ακτοπλοϊκός στόλος ήταν δρομολογημένος» σημείωσε. Στη συνέχεια ο κ. Βαρβιτσιώτης στά8ηκε στις πρωτοβουλίες και τον σχεδιασμό του Υπουργείου Ναυτιλίας για την αναβάθμιση του ακτοπλοϊκού δικτύου της χώρας. Ειδικότερα έκανε εκτενή αναφορά στην ανάγκη αύξησης της χρηματοδότησης προς την ακτοπλοΐα της χώρας και αναβάθμιση της κατηγορίας των πλοίων που εκτελούν συμβάσεις δημοσίου συμφέροντος και εξυπηρετούν γραμμές. «Πρέπει να βρεθούν πλοία πρώτης ή δεύτερης κατηγορίας για τον σκοπό αυτό» επεσήμανε. Μεγάλο βήμα χαρακτήρισε ο κ. Βαρβιτσιώτης την Διακήρυξη των Αθηνών που υιοθετήθηκε κατά την Ελληνική Προεδρία στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και η οποία αναφέρεται ρητά στην ιδιομορφία της ελληνικής νησιωτικότητας και της συγκοινωνιακής τους κάλυψης. Ταυτόχρονα ο Υπουργός υπογράμμισε την ανάγκη να υπάρξουν υπεύθυνες προτάσεις από όλους τους συναρμόδιους φορείς για τη διαμόρφωση του ΕΣΠΑ, ώστε όπως σημείωσε «οι πόροι να μην κατευθύνονται μόνο σε λιμενικές υποδομές, μόνο σε ‘μπετά’, αλλά και την ενίσχυση και την εξυπηρέτηση του ακτοπλοϊκού δικτύου και πλοίων». Ο κ. Βαρβιτσιώτης, συγχρόνως, υπογράμμισε το γεγονός ότι όλες οι μελέτες που έχουν εκπονηθεί από φορείς εξετάζουν σοβαρά την πρόταση των συνδυασμένων ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών και της χρήσης του συστήματος των ακτινωτών συνδέσεων, οι οποίες όμως πρέπει να καλύπτουν τις ανάγκες των νησιωτών και να πληρούν βασικές προϋποθέσεις, όπως τη συνέπεια του ωραρίου και η ταχύτητα. «Χρειάζεται ένας εξορθολογισμός των γραμμών με γνώμονα τον σεβασμό των αναγκών των νησιωτών και οποίος θα γίνει σε ένα πλαίσιο αναθεώρησης των όσων ίσχυαν μέχρι σήμερα» τόνισε σχετικά. Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στην ακτοπλοϊκή σύνδεση της Λήμνου και της Βόρειας Ελλάδας ευρύτερα, καθώς όπως είπε άποψη του είναι η Λήμνος να ενταχθεί στον κορμό του υπόλοιπου Βορείου Αιγαίου. Ταυτόχρονα σημείωσε ότι πρέπει να υπάρξει προέκταση των συνδέσεων του Βορείου Αιγαίου και στα Δωδεκάνησα, ενώ προς την κατεύθυνση της αναβάθμισης του Βορείου Αιγαίου πρέπει να δρομολογηθούν πλοία ικανά σε μεταφορική ικανότητα με ταχύτητα και συνέπεια. Επιπρόσθετα ο κ. Βαρβιτσιώτης αναφέρθηκε στον σχεδιασμό του Υπουργείου για την αλλαγή καυσίμου στα ακτοπλοϊκά πλοία με την εισαγωγή του λιγότερου κοστοβόρου και πιο φιλικού στο περιβάλλον lng. «Πριν από ένα χρόνο όταν αναφέρθηκα στο lng πολλοί το αντιμετώπισαν με καχυποψία και με χαρακτήρισαν το λιγότερο ως ονειροπόλο, αλλά πλέον βρισκόμαστε σε μία ώριμη διαδικασία να μπορούμε να πούμε ότι μέσα στη χρονιά θα υπάρχει ένα πλοίο που θα χρησιμοποιεί το lng για καύσιμο με ευεργετικές συνέπειες στα λειτουργικά κόστη και τη βελτίωση του δικτύου», σημείωσε. Παράλληλα αναφέρθηκε στην εφαρμογή του e- ticket, δηλαδή τη δυνατότητα να υπάρχει ένα ηλεκτρονικό boarding pass στα πρότυπα των αεροπορικών εταιρειών, που να εκτυπώνεται, όπως χαρακτηριστικά είπε «από τα ‘έξυπνα κινητά’, μία υπηρεσία που θα διευκολύνει τον επιβάτη στις συναλλαγές του και θα απλοποιήσει το σύστημα κρατήσεων και τις μετακινήσεις του με πλοίο. Βρισκόμαστε στο τελικό στάδιο αναθεώρησης του σχετικού προεδρικού διατάγματος και σε λίγες εβδομάδες θα γίνει αυτό πράξη». Επίσης, στάθηκε στην ανάγκη ενίσχυσης των μικρών πλοίων ή σκαφών που εξυπηρετούν τα νησιά. Κλείνοντας ο Υπουργός Ναυτιλίας δήλωσε ότι είναι αποφασισμένος για ουσιαστικές αλλαγές και τομές στο ακτοπλοϊκό δίκτυο και ιδιαίτερα του Βορείου Αιγαίου που παρουσιάζει τα πιο συχνά προβλήματα, αρκεί να υπάρχει καλόπιστη κριτική και όχι κακοπιστία με αναφορές σε εξυπηρέτηση συμφερόντων εφοπλιστών, όπως αναφέρθηκε από πολιτικούς φορείς. «Θεωρώ εθνικό και προσωπικό καθήκον να κάνω ότι είναι δυνατόν για την βελτίωση του ακτοπλοϊκού δικτύου της χώρας. Είμαι διατεθειμένος να αλλάξω τα πράγματα προς όφελος των νησιωτών μας με τη στήριξη των τοπικών κοινωνιών. Διότι κάθε αλλαγή δεν είναι εύκολη αλλά χρειάζεται σύνθεση και συναίνεση για να επιτευχθεί. Πρέπει κάποια στιγμή τα νησιά να σταματήσουν να είναι απομονωμένα και αυτό το διεκδικήσαμε στην Ευρώπη και το διεκδικούμε για την ανάπτυξη τους. Είμαστε περήφανοι για τα ακριτικά νησιά μας και του ρόλου που επιτελούν και αγωνιζόμαστε για τους κατοίκους τους» κατέληξε. Υπουργείο Ναυτιλίας & Αιγαίου - Αρχηγείο Λιμενικού Σώματος - Ελληνικής Ακτοφυλακής / Δελτίο Τύπου |