Πρόταση Οδηγίας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου σχετικά με τις Διατυπώσεις Υποβολής Δηλώσεων για τα Πλοία κατά τον Απόπλου / Κατάπλου από Λιμένες Κρατών Μελών της Κοινότητας και για την Κατάργηση της Οδηγίας 2002/6/ΕΚ

02-09-2010

Την 21η Ιανουαρίου 2009 η Ευρ. Επιτροπή δημοσίευσε την αριθ. COM (2009) 10 "τελικό" Ανακοίνωση και Σχέδιο Δράσης για τη «δημιουργία του Ευρωπαϊκού χώρου θαλασσίων μεταφορών χωρίς εμπόδια» (Communication and action plan with a view to establishing a European maritime transport space without barriers) με στόχο την απλούστευση διοικητικών διαδικασιών στις ενδοκοινοτικές θαλάσσιες μεταφορές (intra-European maritime transport).

Στο πλαίσιο αυτό, Ε.Επιτροπή πρότεινε την αντικατάσταση της υπάρχουσας Οδηγίας 2002/6/ΕΚ σχετικά με τις διατυπώσεις υποβολής δηλώσεων για τα πλοία κατά τον κατάπλου ή απόπλου από κοινοτικούς λιμένες.

Στις 05 Ιουλίου 2010, η Ολομέλεια του Ευρ. Κοινοβουλίου ενέκρινε το σχέδιο Οδηγίας με στόχο την απλούστευση και τη διευκόλυνση των διοικητικών διαδικασιών όσον αφορά την είσοδο των πλοίων στους Ευρωπαϊκούς λιμένες και την έξοδό τους από αυτούς, ενώ η διατάξεις της εν λόγω Οδηγίας θα εφαρμοστούν σταδιακά από το 2012 έως το 2015.

Η πρόταση Οδηγίας στοχεύει κυρίως:

(α) στην απλούστευση των διοικητικών διαδικασιών που προβλέπονται κατά τον απόπλου/ κατάπλου ενός πλοίου σε κοινοτικό λιμένα με στόχο τη διευκόλυνση των θαλασσίων μεταφορών,

(β) στην ηλεκτρονική διαβίβαση των αναγκαίων πληροφοριών, που προβλέπονται στις διατυπώσεις μέσω δηλώσεων με τη χρήση του συστήματος SafeSeaNet ή συστήματος «ενιαίας θυρίδας» (single window) και τη σταδιακή κατάργηση υποβολής εγγράφων διατυπώσεων δήλωσης,

(γ) στη διασύνδεση των ηλεκτρονικών συστημάτων διαφόρων αρμόδιων εθνικών αρχών (τελωνεία, λιμενικές αρχές κ.λπ.)

Η εν λόγω Οδηγία αφήνει χρονικό περιθώριο πέντε ετών στα Κράτη Μέλη της Ε.Ε., στις βιομηχανίες και στις Λιμενικές αρχές για τη δημιουργία ενιαίων διοικητικών θυρίδων σε όλους τους λιμένες, ενώ από το 2013 η οδηγία θα οδηγήσει στην απλούστευση και στην εναρμόνιση ορισμένων διαδικασιών και ιδίως στο να μειωθεί η επανάληψη της διαβίβασης των στοιχείων σε διαφορετικές διοικητικές Αρχές.

Επίσης, επιτρέπεται η ολοκληρωμένη διαχείριση της ροής των διοικητικών και εμπορικών πληροφοριών που συνοδεύουν τη μετακίνηση των εμπορευμάτων κατά την είσοδο στην Ευρωπαϊκή Ένωση και στην έξοδο από αυτή καθώς και στο εσωτερικό της, διευκολύνοντας με αυτόν τον τρόπο τα καθήκοντα των Αρχών ελέγχου.

Υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας