Συμβούλιο Υπουργών Μεταφορών, Τηλεπικοινωνιών και Ενέργειας της Ε.Ε. – Θαλάσσιες Μεταφορές

03-12-2010

Την 02/12/2010 συνεδρίασε στις Βρυξέλλες το Συμβούλιο Υπουργών Μεταφορών, Τηλεπικοινωνιών και Ενέργειας της Ε.Ε., το οποίο ασχολήθηκε, μεταξύ άλλων και με θέματα θαλασσίων μεταφορών.

Τη χώρα μας, κατά τη συζήτηση των θεμάτων ναυτιλιακού ενδιαφέροντος, εκπροσώπησε ο Υπουργός Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων & Αλιείας, κ.Γιάννης Διαμαντίδης, ο οποίος συνοδευόταν από υπηρεσιακούς παράγοντες του Υ.Θ.Υ.Ν.ΑΛ./ Διεύθυνση Ναυτιλιακής Πολιτικής και Ανάπτυξης και της Μόνιμης Ελληνικής Αντιπροσωπείας στην Ε.Ε.

Το Συμβούλιο κατ’ αρχήν υιοθέτησε συμπεράσματα αναφορικά με «την πλήρη ένταξη των πλωτών μεταφορών στην αλυσίδα μεταφορών και εφοδιασμού της Ε.Ε.». Επιπρόσθετα, το Συμβούλιο ενημερώθηκε από τον Αντιπρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και Επίτροπο Μεταφορών κ. Siim Kallas για τη νέα νομοθετική πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με την τροποποίηση του Κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1406/2002 σχετικά με τη σύσταση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για την Ασφάλεια στη Θάλασσα (EMSA) καθώς και για την πρόοδο των επικυρώσεων (ratifications) των Διεθνών Συμβάσεων του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) από τα Κράτη Μέλη.

Ο κ.Υπουργός, στην πρώτη παρέμβασή του, όσον αφορά στο θέμα των Συμπερασμάτων του Συμβουλίου, δήλωσε ότι η Ελλάς στηρίζει πλήρως τους στόχους του πολιτικού κειμένου, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στις ακόλουθες πολιτικές προτεραιότητες:

• Στην περαιτέρω προώθηση της Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων, διαπιστώνοντας το σημαντικό ρόλο που διαδραματίζει για τις μεταφορές στο εσωτερικό της Ε.Ε., συμβάλλοντας ουσιαστικά στις οικονομίες των Κρατών Μελών, αποτελώντας το φιλικότερο προς το περιβάλλον μέσο μεταφοράς, σε συνάρτηση με τον όγκο του μεταφορικού έργου και το αντίστοιχο κόστος μεταφοράς.
• Στην περαιτέρω προώθηση πρωτοβουλιών προς τη βελτίωση της ενεργειακής και κατά συνέπεια, περιβαλλοντικής απόδοσης της Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων, αξιοποιώντας πλήρως τις σύγχρονες τεχνολογίες και τη ναυτιλιακή έρευνα. Στο σημείο αυτό, τόνισε, επίσης, ότι οι εργασίες του ΙΜΟ για τη μείωση των αερίων εκπομπών από τη ναυτιλία είναι μία διαρκής πολύχρονη και επιτυχημένη προσπάθεια, όπως αυτό, εμπράκτως αποδεικνύεται από την αναθεώρηση του Παραρτήματος VI της Διεθνούς Σύμβασης MARPOL και την εξέταση λήψης μέτρων για την καταπολέμηση του φαινομένου του θερμοκηπίου. Παρά τη συνθετότητα των διαβουλεύσεων η δυνατότητα εφαρμογής μέτρων σε παγκόσμια κλίμακα διαμορφώνει την πραγματική προστιθέμενη αξία του ΙΜΟ.
• Στην περαιτέρω διευκόλυνση των ναυτιλιακών μεταφορών μέσω της μείωσης των γραφειοκρατικών και διοικητικών διαδικασιών.
• Στην ενίσχυση του ρόλου που καλούνται να διαδραματίσουν οι Ευρωπαϊκοί λιμένες ως κομβικά σημεία στις διατροπικές μεταφορές και στη διευκόλυνση του εμπορίου εντός της Ε.Ε.
• Στη στενή συνεργασία, που θα πρέπει να καθιερωθεί, της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με τα Κράτη Μέλη και τους ενδιαφερόμενους φορείς για την κατάρτιση μιας συνεκτικής κοινωνικής ατζέντας για τις θαλάσσιες μεταφορές.

Επιπρόσθετα, ο κ. Διαμαντίδης, αναφερόμενος στην επικείμενη τροποποίηση του ιδρυτικού Κανονισμού του EMSA, επεσήμανε, μεταξύ άλλων, ότι στόχος των Κρατών Μελών θα πρέπει να είναι η θέσπιση μίας σύγχρονης Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας, η οποία θα βασίζεται στη βέλτιστη εκμετάλλευση των διατιθέμενων μέσων και ανθρώπινου δυναμικού της, η οποία θα εργασθεί προς όφελος των Κρατών Μελών και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αποφεύγοντας επικαλύψεις δράσεων και προωθώντας τη συμπληρωματικότητα αυτών και η οποία θα κάνει χρήση με ορθολογικό τρόπο τον ήδη βεβαρημένο ενωσιακό προϋπολογισμό.

Όσον αφορά το καθεστώς κύρωσης των Συμβάσεων του ΙΜΟ, θα πρέπει να τονισθεί ότι, από τον πίνακα που υποβάλει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την πρόοδο των Κρατών Μελών είναι εμφανές ότι η Ελλάς έχει κυρώσει σχεδόν το σύνολο αυτών (18 από τις 19 Συμβάσεις) στους τομείς προστασίας θαλασσίου περιβάλλοντος, ναυτικής εκπαίδευσης, ασφάλειας ναυσιπλοΐας και αστικής ευθύνης του πλοιοκτήτη, γεγονός το οποίο καταδεικνύει την πολιτική βούληση της χώρας μας, ως μεγάλης ναυτιλιακής δύναμης, να υπάρξει ένα παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον ασφαλούς ναυσιπλοΐας και ίσων όρων επιχειρηματικής δραστηριοποίησης.

Σε ό,τι αφορά δε, στο θέμα της Λευκής Λίστας του Μνημονίου Κατανόησης των Παρισίων για τον Έλεγχο των πλοίων από τις Αρχές του Κράτους Λιμένος, η χώρα μας βρίσκεται επί σειρά ετών στην εν λόγω λίστα, γεγονός το οποίο καταδεικνύει τις συνεχείς προσπάθειες της Ναυτιλιακής Διοίκησης για διενέργεια ουσιαστικών ελέγχων στα πλοία που καταπλέουν στους Ελληνικούς λιμένες κατ’ εφαρμογή τόσο των διατάξεων του Μνημονίου των Παρισίων όσο και της ισχύουσας νομοθεσίας της Ε.Ε.

Τέλος, μετά από σχετικό αίτημα της Κυπριακής αντιπροσωπείας, διενεργήθηκε ενημέρωση των Κρατών Μελών αναφορικά με τα περιοριστικά μέτρα, που επιβάλλει η Τουρκία στους λιμένες κατά της Κύπρου και σε βάρος των θαλασσίων μεταφορών.

Στο πλαίσιο αυτό, ο κ. Υπουργός τόνισε ότι η Ελλάδα, ως μία κατ’ εξοχήν ναυτιλιακή χώρα, έχει πολλάκις διατυπώσει τις ανησυχίες της τονίζοντας ότι οποιαδήποτε λήψη περιοριστικών μέτρων που επηρεάζουν τη ναυτιλία θα πρέπει να εντοπίζεται και κυρίως να αποτρέπεται μέσω διμερών ή πολυμερών διαβουλεύσεων.

Σε κάθε περίπτωση, δήλωσε, η ελεύθερη διακίνηση του θαλάσσιου εμπορίου, η διασφάλιση του δίκαιου και ελεύθερου ανταγωνισμού και η αποτροπή υιοθέτησης περιοριστικών μέτρων είτε σε μονομερές είτε σε πολυμερές επίπεδο, αποτελούν πάγιες ναυτιλιακές αρχές της χώρας μας, της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της παγκόσμιας ναυτιλιακής κοινότητας και ως εκ τούτου, κατέληξε, ότι ευελπιστεί σε μία σύντομη επίλυση του εν λόγω θέματος, μέσω ανάληψης σχετικών πολιτικών πρωτοβουλιών.

Υπουργείο Θαλάσσιων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας