|
Την χώρα μας, κατά τη συζήτηση των θεμάτων ναυτιλιακού ενδιαφέροντος, εκπροσώπησε ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων & Αλιείας, κ. Νικόλαος Λίτινας, ο οποίος συνοδευόταν από υπηρεσιακούς παράγοντες του ΥΘΥΝΑΛ/ Διεύθυνση Ναυτιλιακής Πολιτικής και Ανάπτυξης και της Μόνιμης Ελληνικής Αντιπροσωπείας στην Ε.Ε. Τα θέματα θαλασσίων μεταφορών, ως εισήχθηκαν στην ημερήσια διάταξη του Συμβουλίου, είχαν ως ακολούθως: - Παρουσίαση έκθεσης προόδου της πρότασης Κανονισμού για την τροποποίηση του ιδρυτικού Κανονισμού του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για την Ασφάλεια στη Θάλασσα (EMSA) και συζήτηση «πολιτικού προσανατολισμού» ως προς την προτεινόμενη επέκταση των καθηκόντων και τη δομή του Οργανισμού. Υιοθέτηση Θέσης του Συμβουλίου επί Αποφάσεων του Συμβουλίου για την προσχώρηση της Ευρωπαϊκή Ένωσης στο - Πρωτόκολλο του 2002 της σύμβασης των Αθηνών σχετικά με τη θαλάσσια μεταφορά επιβατών και των αποσκευών τους. - Ενημέρωση επί των διεθνών εξελίξεων και των διαβουλεύσεων στο πλαίσιο του ΙΜΟ για το θέμα των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία. Ο επικεφαλής της Ελληνικής αντιπροσωπείας, Γενικός Γραμματέας κ. Λίτινας, στην πρώτη παρέμβασή του, όσον αφορά την τροποποίηση του Κανονισμού της EMSA, δήλωσε ότι η Ελλάς στηρίζει, επί της αρχής, την εν λόγω νομοθετική πρωτοβουλία και ότι θα συνεχίσει να εργάζεται εποικοδομητικά με τους εταίρους της, στο πλαίσιο της νομοτεχνικής επεξεργασίας του κειμένου από τα αρμόδια όργανα του Συμβουλίου. Όσον αφορά τα ερωτήματα, έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στις ακόλουθες πολιτικές προτεραιότητες: Όσον αφορά την επέκταση των αρμοδιοτήτων του Οργανισμού στην παροχή συνδρομής για τους σκοπούς της ανάπτυξης και εφαρμογής πολιτικών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, της σχετικής έρευνας και των υποχρεώσεων που ανατίθενται στην Ευρ. Επιτροπή από υφιστάμενη ή μελλοντική ενωσιακή νομοθεσία, αυτή θα πρέπει να εξετασθεί και προσδιορισθεί υπό το πρίσμα: - των περιορισμών που προκύπτουν σε συνάρτηση με τον διαθέσιμο προϋπολογισμό του Οργανισμού, - της υφιστάμενης διαθέσιμης τεχνογνωσίας και ανθρωπίνου δυναμικού του Οργανισμού, - της αποφυγής επικαλύψεων με άλλα Ευρωπαϊκά όργανα, - της προστιθέμενης αξίας για το σύνολο των ναυτιλιακών διοικήσεων των Κρατών Μελών της Ε.Ε. και - των υφιστάμενων και μελλοντικών αναγκών των Κρατών Μελών της Ε.Ε. που απορρέουν από την ενωσιακή νομοθεσία. Ως προς το προτεινόμενο μοντέλο διακυβέρνησης του Οργανισμού και της διοικητικής, εν γένει, δομής του, δόθηκε ιδιαίτερη βαρύτητα στα ακόλουθα δύο σημεία: - Αφενός στη διατήρηση του υφιστάμενου ρόλου και των αρμοδιοτήτων του Διοικητικού Συμβουλίου της EMSA, προκειμένου να διασφαλίζεται ότι όλες οι αποφάσεις πολιτικής φύσεως, οι οποίες απαιτούνται για την εφαρμογή των, ήδη, εγκεκριμένων, από τα Ευρωπαϊκά Όργανα, πολιτικών και ενωσιακής νομοθεσίας, υλοποιούνται με τον πλέον λειτουργικό τρόπο. - Αναφορικά, δε, με την ακολουθητέα διαδικασία για την επιλογή και τον διορισμό του Εκτελεστικού Διευθυντή της EMSA, τονίστηκε ότι η σχετική λίστα των υποψηφίων, που θα υποβάλλεται ενώπιον του Διοικητικού Συμβουλίου, θα πρέπει να καταρτίζεται βάσει προτάσεων που θα υποβάλλονται από την Ευρ. Επιτροπή και τα Κράτη Μέλη της Ε.Ε.. Σημειώνεται ότι, Αποφάσεις Συμβουλίου για την προσχώρηση της Ευρωπαϊκή Ένωσης στο Πρωτόκολλο του 2002 της σύμβασης των Αθηνών, υιοθετήθηκαν ομοφώνως. Τέλος, Αντιπρόεδρος της Ευρ. Επιτροπής και Επίτροπος Μεταφορών κ. Siim Kallas ενημέρωσε τα Κράτη Μέλη αναφορικά με τις εξελίξεις σε διεθνές και ευρωπαϊκό επίπεδο για το θέμα των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία και τα κάλεσε να εντείνουν τις προσπάθειές τους προκειμένου επιτευχθεί συμφωνία στο πλαίσιο του ΙΜΟ επί των τεχνικών και επιχειρησιακών μέτρων κατά την επόμενη σύνοδο της Επιτροπής MEPC του ΙΜΟ, τον Ιούλιο του 2011 και πρόοδος επί της εξέτασης των αγοροκεντρικών μέτρων, που έχουν προταθεί. Στο πλαίσιο αυτό, ο Γενικός Γραμματέας κ. Λίτινας, αναφερόμενος στα αγοροκεντρικά μέτρα, τόνισε ότι σε διεθνές επίπεδο θα πρέπει να εντατικοποιηθούν οι προσπάθειες της Ένωσης, ούτως ώστε στις προσεχείς συναντήσεις στον ΙΜΟ να επιτευχθεί συμφωνία σε παγκόσμιο επίπεδο, η οποία θα αφορά όλα τα νηολόγια των πλοίων, χωρίς καμία απολύτως διάκριση. Παράλληλα, τονίσθηκε ο ρόλος του ΙΜΟ σε συνάρτηση με τη λήψη μέτρων παγκόσμιας εμβέλειας μέσω συναινετικών διαδικασιών. Υπουργείο Θαλάσσιων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας |