Διεθνής άσκηση Ευρωπαϊκού Οργανισμού για την Ασφάλεια στη Θάλασσα (Ε.Ο.Α.Θ.) και Λιμενικού Σώματος «TRIENA 2010», για την αντιμετώπιση περιστατικού θαλάσσιας ρύπανσης

08-06-2010

Μετά από επιστολή – πρόσκληση του Εκτελεστικού Διευθυντή του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για την Ασφάλεια στη Θάλασσα (Ε.Ο.Α.Θ.), προς το Λιμενικό Σώμα και με τη σύμφωνη γνώμη της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου, διοργανώθηκε σήμερα, στη θαλάσσια περιοχή Ελληνικού και την εγγύς ακτογραμμή, διεθνής άσκηση για την αντιμετώπιση περιστατικού ρύπανσης της θάλασσας, με την ονομασία «TRIENA 2010».

Η άσκηση, την οποία παρακολούθησε ο Γενικός Γραμματέας Ασφάλειας – Ναυσιπλοΐας κ. Αθανάσιος ΧΡΙΣΤΟΠΟΥΛΟΣ και η στρατιωτική ηγεσία του Λ.Σ., αποτέλεσε παράλληλο γεγονός (side event) της Έκθεσης «ΠΟΣΕΙΔΩΝΙΑ 2010», εντασσόμενη, ταυτόχρονα, στο πλαίσιο της συνεργασίας του Λιμενικού Σώματος με τον Ε.Ο.Α.Θ., προκειμένου να ελεγχθούν οι βασικές λειτουργίες του υφιστάμενου σχεδιασμού καταπολέμησης τέτοιων περιστατικών σε περιφερειακό επίπεδο, αφενός ως προς την επάρκεια της οργανωτικής δομής (ενεργοποίηση, επικοινωνίες, ικανότητα λήψης αποφάσεων, συντονισμός, επίβλεψη εργασιών απορρύπανσης κ.λπ) και αφετέρου ως προς το επίπεδο συνεργασίας των εμπλεκόμενων φορέων (επιχειρήσεις ναυτιλιακές – ρυμούλκησης – ναυαγιαίρεσης – καταπολέμησης ρύπανσης, οργανισμοί διοίκησης λιμένων, παράλιοι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης, λοιπές Υπηρεσίες του Δημοσίου, όπως π.χ. το Γενικό Χημείο Κράτους και το Ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών), σε συνδυασμό με την πλήρη εφαρμογή του τοπικού σχεδίου της εμπλεκόμενης Λιμενικής Αρχής Πειραιά.

Από πλευράς επιχειρησιακών μέσων, για τους σκοπούς της άσκησης, το Λιμενικό Σώμα διέθεσε ένα ελικόπτερο DAUPHIN, ένα Πλοίο Ανοικτής Θαλάσσης (Π.Α.Θ.), ένα Ναυαγοσωστικό σκάφος, δύο απορρυπαντικά σκάφη και πέντε πλωτά περιπολικά, ενώ επίσης συμμετείχαν δύο παράκτια δεξαμενόπλοια, που έχουν ναυλωθεί από τον Ε.Ο.Α.Θ., δύο ρυμουλκά, καθώς και ένα Ε/Γ-Ο/Γ πλοίο. Επίσης, υπήρξε ενεργός συμμετοχή από τους τοπικούς Ο.Τ.Α., την Ελληνική Αστυνομία, το Πυροσβεστικό Σώμα και το Εθνικό Κέντρο Άμεσης Βοήθειας, σύμφωνα με τις πρόνοιες του υφιστάμενου Σχεδίου Έκτακτης Ανάγκης.

Το σενάριο, περιελάμβανε την προσάραξη ενός δεξαμενοπλοίου στη νησίδα ΜΕΡΜΗΓΚΙΑ, ανοικτά του παλαιού αερολιμένα Αθηνών, που είχε ως αποτέλεσμα την πρόκληση ρήγματος στα ύφαλά του και τη διαφυγή στη θάλασσα περίπου 5.000 κυβικών μέτρων μαζούτ, ενώ η διαρροή συνεχιζόταν με ρυθμό περίπου 50 κυβικών μέτρων την ώρα. Το μεγαλύτερο τμήμα της κηλίδας, επιφάνειας περίπου 1.000 τετραγωνικών μέτρων, κατευθύνθηκε προς τις ανατολικές ακτές της Αίγινας, ενώ ένα δεύτερο τμήμα της κηλίδας εκβράστηκε στην ακτογραμμή του Ελληνικού, σε μήκος περίπου 500 μέτρων.

Στην πρώτη φάση της άσκησης, μετά την επιβεβαίωση και εξακρίβωση της πληροφορίας (με στοιχεία όπως οι συνθήκες του ατυχήματος, το μέγεθος και τα φυσικοχημικά χαρακτηριστικά της ρύπανσης, το φυσικό περιβάλλον και η καταγραφή των διαθέσιμων μέσων), έγινε η αξιολόγηση του περιστατικού, η εικονική ενεργοποίηση των εμπλεκόμενων φορέων και η ανάπτυξη εξοπλισμού, μέσων και υλικών.

Στη δεύτερη φάση, πραγματοποιήθηκαν εργασίες καταπολέμησης της ρύπανσης, στη θάλασσα και στην τρίτη, έλαβαν χώρα ανάλογες εργασίες, για τον καθαρισμό των ακτών που είχαν προσβληθεί. Στην τέταρτη φάση, οι εργασίες περατώθηκαν και ακολούθησαν επιθεωρήσεις των ακτών και έλεγχος της ευρύτερης θαλάσσιας περιοχής, ενώ στην πέμπτη και τελευταία φάση έγινε η αξιολόγηση και η κριτική όλων των ενεργειών, που ανελήφθησαν κατά τη διάρκεια της άσκησης.

Μετά την ολοκλήρωση της άσκησης, ο Γενικός Γραμματέας Ασφάλειας – Ναυσιπλοΐας, δήλωσε:
«Στο πλαίσιο αυτής της άσκησης, που παρακολουθήσαμε, έγινε απορρύπανση ενός θαλασσίου χώρου. Συμμετείχαν εναέρια μέσα και πλωτά του Λιμενικού Σώματος, δυνάμεις εθελοντών, ιδιωτικά σκάφη και πλοία μισθωμένα από την EMSA, τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό για την Ασφάλεια στη Θάλασσα, Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης και Δημόσιες Υπηρεσίες – Φορείς, που εμπλέκονται, άμεσα ή έμμεσα. Τα συμπεράσματα είναι ότι πράγματι ο βαθμός ετοιμότητας όλων είναι υψηλός, εφαρμόστηκε με επιτυχία το σχέδιο του Κεντρικού Λιμεναρχείου Πειραιά και όλα κύλησαν κατ’ ευχήν. Σε περίπτωση, που χρειαστεί να αντιμετωπίσουμε τέτοιο περιστατικό, κάτι που όλοι μας απευχόμαστε, το Λ.Σ. είναι πανέτοιμο να βοηθήσει σε όποιο κίνδυνο προκύψει για το θαλάσσιο περιβάλλον ».

Ακολούθησε, στο κτίριο του Υπουργείου, επί της ακτής Βασιλειάδη, ενημέρωση για ειδικότερα ζητήματα της άσκησης, από τον Τμηματάρχη Καταπολέμησης Ρύπανσης του Ε.Ο.Α.Θ. κ. Burnd BLUHM, καθώς και στελέχη της Διεύθυνσης Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος του Λιμενικού Σώματος, με επικεφαλής το Διευθυντή Πλοίαρχο Λ.Σ. κ. Ηλία ΣΑΜΠΑΤΑΚΑΚΗ.

Τέλος, ανακοινώνεται ότι υπό την αιγίδα του Ε.Ο.Α.Θ., αύριο 09/06/2010, διοργανώνεται για το ευρύ κοινό, εκδήλωση, στη διάρκεια της οποίας, όσοι το επιθυμούν, θα μπορούν να επισκεφτούν το απορρυπαντικό πλοίο «AKTΕΑ OSRV», που θα είναι παραβεβλημένο στη Μαρίνα Φλοίσβου και στο οποίο θα βρίσκεται στέλεχος του Οργανισμού, για παροχή πληροφοριών επί των επιχειρησιακών δυνατοτήτων

Υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας